Nästa artikel
Unik Volvo 164 herrgårdsvagn räddas
Webb-tv

Unik Volvo 164 herrgårdsvagn räddas

Publicerad 7 februari 2013 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Volvo byggde aldrig 164 som kombi. Men ett exemplar finns ändå. För 40 år sedan skrev vi om lyxbilen som nu renoverats till nyskick.

 

Del 1 av 3.
Se del 2 av renoveringen.

Se del 3 av renoveringen.


Volvo själva byggde aldrig någon herrgårdsvagnsversion av 164. Men Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm byggde en sådan bil och för 40 år sedan skrev Vi Bilägare om den unika lyxkombin. Efter 20 år i en lada har nu den renoverats till nyskick.

Se den första filmen av tre om renoveringen genom att klicka på videofönstret ovan.

Läs reportaget om denna unika Volvo "165" i papperstidningen - Vi Bilägare nr. 2 som utkommer i butik den 12 februari.

Diskutera: Vad tycker du om bilen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-07 13:21
hultarn

Jodå, den där har man ju kollat i er systertidning. Kul bil, med flera handgjorda och udda detaljer, vilket ställde till det lite vid renoveringen.

Det var kanske synd att Volvo inte byggde en serie 165:or?

#2 • Uppdaterat: 2013-02-07 14:19
saabnisse

Nej tack, det räckte så bra med den otäcka 164an.
Min dåvarande chef hade en sån, utan servostyrning (!), närmare gammal traktor är svårt att komma.

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Jag tycker 164:an är en riktigt snygg bil, i alla fall innan -72 eller däromkring då de satte på den gräsliga stötfångaren/parkbänken...

#4 • Uppdaterat: 2013-02-07 15:49
hultarn

Prestigelös:nja.. jag, och säkert många andra, tycker nog att just 73:an är den snyggaste (eller minst fula hur man nu ser på det), 74 kom parksoffan. 73 kom också de snyggare bakljusen.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-08 09:30
saabnisse

328i, du måste ha missat något.
Saab var flyglanstillverkare när de började tillverka bilar.
De tillverkar fortfarande flygplan men inga bilar.

Volvo var enbart biltillverkare tills de köpte upp Bolinder-Munktell 1950 och började tillverka traktorer, vilket de fortfarande gör.

Jag hade det tveksamma nöjet att framföra firmans 164, som jag tror var av 1972/73 års modell och jämförde givetvis med min då helt nya Saab 99 av 1975 års modell.
Den 99an var långt från världens bästa bil, men jämfört med 164-klumpen var det ett under av smidighet och behaglighet.
164an byttes ganska snabbt mot en 240 när den kom.
Sörjd och saknad av ingen.

Men jag kanske ska tillägga att som kombi måste en 164 vara betydligt trevligare på vägen, överbyggnade borde ha flyttat den enorma framtyngden en bit bakåt.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-08 18:43
Stene

Jes_ Off topic...7kr/dag 1980, var det efter skatt då? Jag gjorde lumpen 1977/78 och började med 12kr/dag och fick ökning till 13kr/dag i början av 1978...

#7 • Uppdaterat: 2013-02-12 13:45
Mistro

Minns med glädje mina 164:or och nog hade väl bilen servo som standard redan på -60 talet?
Roligast var förståss prestandan och utrustningen för sin tid men det är klart att med dagens Bensinpris så kan man ju hålla sig för skratt.
Snyggast tyckte jag att -73:an var.

Hade även några år senare en ombyggd version (med nyare 240 bakända )med typ 100Hk extra och förutom att den gick som f.. så var det roligt att en del människor inte riktigt visste vad en 164:a var för något.
Glömmer aldrig motorljudet och folks blickar då man susade förbi.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.