Nästa artikel
Test av miljödäck 2012 – se film
Webb-tv

Test av miljödäck 2012 – se film

Publicerad 21 mars 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Sparar lättrullande däck bränsle och hur är det egentligen med väggreppet? Se film från 2012 års test av ecodäck.

 

Klicka på videoföntret för att starta filmen.

Läs andra delen av årets test av sommardäck i Vi Bilägare 5/2012. Tidningen utkommer den 27 mars men anländer till prenumeranter från den 20 mars.

Disskutera: Vad tycker du om årets däcktest?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-03-21 10:18
zant

Undra om en Golf GTI är den bästa bilen för att testa eco-däck och hur mkt bränsle man sparar.

Borde testas på en bil som är lättare att hålla en jämn bränsleförbrukning med...men jag antar att vissa vill ha roligt när dom testar däck.

#2 • 2012-03-21 10:55
mcregor (ej verifierad)

Varför skall det vara större problem med en Golf GTI än någon annan bil ? Det är ju knappast bara accelerationsprov som skall göras och jämnfarts-körning klarar dom nog också med olika bilar... Och likaså bromsprov och vad testerna nu omfattar...

#3 • 2012-03-21 21:21
zant

en gti är mer känslig för hur man hanterar gasen...så det är lättare att omedvetet få en högre förbrukning, eller lägre. men visst är dom tillräckligt exakta så. e ju en underbar bil i övrigt.

#4 • 2012-03-21 21:23
zant

Mäter dom bara bensinförbrukningen på rullar så e d ju en helt annan sak såklart, då har jag inga problem med det.

#5 • 2012-03-22 09:32
zant

Jes_: ja, så länge det samtidigt ges exakt samma proportion gas hela tiden. Med en gti så räcker d att man trampar lite hårdare på gasen i en halv sekund för att resultatet ska bli annorlunda.

används dock en maskin som bara mäter själva däckets motstånd å som inte är beroende av bilens motor, så är det ju en helt annan sak.

#6 • 2012-03-25 15:54
edmund

Då har man läst båda testerna och konstaterat att någon verkar haft otur när de tänkt. Referensdäcket mellan testerna av vanliga och gröna däck har inte samma jämförelsetal i de båda testerna. Jag tolkar detta som att siffrorna inte är jämförbara mellan de två testerna?

Utgår man från att folk först bestämmer sig om de vill vara miljövänliga eller inte och sedan väljer däck? Ge mig en helhetsbild tack, den saknas nu.... går t.ex. inte att jämföra inom märken som Nokian Hakka green vs Nokian Hakka blue....

Det finns inte heller med några slitagevärden så det är helt omöjligt att säga vilket däck som är billigast och vilket som är dyrast. Bara ett pris per däck publiceras. Det är lite som att säga att bilen går på bensin men inte hur mycket den förbrukar.

#7 • 2012-03-27 15:52
saabnisse

Har just hämtat bilen med nya Michelin Energy Saver, tidigare Primacy Hp som jag var väldigt nöjd med.
De nya gillar jag inte, vi får se om ett par veckor, men de verkar väsnas oerhört, nästan som Pirellis P6000 och då åker de av!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.