Bild
Nästa artikel

Så fungerar Volvos krockkudde för fotgängare

Webb-tv

Nya Volvo V40 kommer att säljas med en krockkudde av aldrig tidigare skådat slag. Se filmen som visar hur Pedestrian Airbag Technology fungerar.

 

Krockkuddar för förare och passagerare har funnits länge. Men Volvos nya fotgängarkrockkudde, som ska kunna rädda liv framför bilen, är en världsnyhet.
 
Systemet fungerar så att sensorer i den främre stötfångaren känner av en påkörning och sänder en signal som får motorhuven att öppnas baktill. Därifrån skickas en krockkudde upp och lägger sig ovanpå vindrutan.
 
En tredjedel av vindrutan, nedre delen av A-stolparna och det öppna utrymmet bakom huven täcks av den uppblåsta kudden.
 
Tanken är att motorhuven som då hakat fast i ett lutande läge och samtidigt hålls upp av krockkudden ska dämpa smällen och fotgängarens skador vid en eventuell påkörning. Ytan som den påkörde slår emot blir på så sätt mindre stum. Volvo har nu släppt en filmsekvens som illustrerar händelseförloppet (se ovan).
 
V40 premiärvisades i Genève den 6 mars och produktionen startar i maj. Volvo räknar med att sälja 90 000 exemplar per år.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvos Pedestrian Airbag Technology?

Kommentarer

#2
2012-03-12 19:24

Ja du Loke. Man ser ju dagligen ur vanliga airbags löser ut när folk parkerar nära husväggar etc så det är klart det blir som du skriver... stolle.

Det är kinesiska ägare till Volvo dessutom. Men visste inte att Torslanda låg i Kina. Flyttade de nyligen?

Troll.

#3
2012-03-13 00:26

Instämmer i det Roger skriver.
Loke_1, läs ordentligt och tänk innan du skriver.

#4
2012-03-13 09:06

Vad händer om man möter en plogbil och en snöklump studsar mot kofångaren. Förutom snörök kommer en kudde upp över rutan och tillråga på eländet så kanske någon form av autobroms klipper till. Då vill inte jag vara med i den bilen när bakomvarande smäller in. Kanske obefogad rädsla för ny teknik men lite skrämmande är det i alla fall.

#5
2012-03-13 09:19

De kommer väl snart att visa den "live"
Får väl hoppas att det går bättre än när de visade sitt autobromssystem.

#6
2012-03-13 10:26

Hmmm, detta ser verkligen dåligt ut. Sannolikheten för att en person skall träffa den nakna delen av framrutan eller uppe på den oskyddade och tillika stenhårda takkanten är ju högst påtaglig. Skulle det vara någon vits med en sådan här krockkudde skall den täcka hela rutan (även om föraren då inget ser i några sekunder) och takets framkant. Visst, några hamnar väl där krockkudden nu breder ut sig, men många lär dunka i övriga hårda ytor rejält.

#7
2012-03-13 12:51

Dom är för sent ute. Flickorna som ålade sig på motorhuven på bilutställningar skulle behövt denna kudde att vila sig mot. Dom finns nog bara kvar i Kina. Hmm.... vilken koppling till Volvo!?!?

Allvarligt talat tror jag inte att Volvo kostat på denna utveckling i onödan utan har mycket statistik och forskning bakom besluten. Det finns ju redan andra bilar som tippar upp motorhuven vid fotgängarkrockar. Det framgår inte om detta system är kopplat till bildanalys från kamror eller om det enbart är sensorer i fronten.

#8
2012-03-13 12:51

Det finns liksom ingen anledning att kudden skall täcka mittdelen av rutan. Den delen är "mjuk" i förhållande till de områdena som täcks, dvs områdena runt A-stolparna. Du kan ju t.o.m krossa vindrutan om du slår på den ganska löst så länge du gör det i mittdelen. Testa att göra det nära A-stolpen och du märker att du får slå mycket hårdare. Att skydda kanten mot taket är nog värre rent tekniskt, och det är nog inte så stor risk att man slår i där om man blir påkörd (om man inte är runt 3 meter lång).

#9
2012-03-13 13:21

Mr. T, rutan är så lagom "mjuk" i mitten vid en påkörning i till exempel 55 km/h. Och bara det faktum att man täcker A-stolparna visar ju att man har kommit fram till att huvudet kan komma att träffa långt därute/däruppe. Jag tycker faktiskt att man har tagit fram en undermålig produkt.

#10
2012-03-13 13:32

Det är klart att rutan inte är mjuk vid 55 km/h, men att kalla produkten undermålig är väl ändå att ta i. Kudden skyddar huvudet mot de delar som är hårdast, dvs A-stolparna och området nära dessa. Att man har valt att kudden inte täcker hela rutan vet ju ingen av oss orsaken till, det kan vara tekniska svårigheter, statistiskt underlag som visat att de flesta skador är mot just områdena som täcks, eller något annat. Det vet nog bara de som jobbar på Volvo.

Alternativet är ju att det inte finns en kudde alls, och om jag skulle bli påkörd väljer jag nog hellre att den har någon form av kudde som kan skydda mitt huvud, än ingen alls.

#11
2012-03-13 17:49

Vad händer vid möte i hög fart i högerkurva med orutinerad förare efter kollision med en fasantupp mot huven? Finns det risk för frontalkollision med den mötande bilen?
Eller är det statistiskt försumbart?

#14
2012-03-14 13:54

Finns det ingen moderator här på ViB som kan ta bort sånt här trams?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.