Nästa artikel
Vår Opel Ampera är ännu bucklig
Långtest

Vår Opel Ampera är ännu bucklig

Publicerad 9 november 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vem har sagt att livet ska vara enkelt? Efter att vår Ampera blev påkörd beställde jag tid för skadebesiktning hos Svenska Bil i Kista.

Några veckor senare inställde jag mig och servicerådgivaren Robbin Lindersson granskade skadan.

En första inspektion gav vid hand att det främst handlade om skadad plast i stötfångaren och en intryckt bakskärm. Jag bokade tid för reparation och trodde allt därmed var klart.

Några dagar senare hörde Robbin av sig igen och meddelade att det tyvärr visat sig att det krävs specialauktorisation för att arbeta med elbilen Ampera och att Svenska Bil saknade den behörigheten! Nu ska jag boka ny tid hos en förhoppningsvis behörig plåtverkstad.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Ampera

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Ampera

Modell: Opel Ampera
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 456 800 kr
Aktuell körsträcka: 4 280 mil
Förbrukning (dek.): 1,2 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 3,3 l/100 km

Fakta

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

#1 • Uppdaterat: 2013-11-09 09:34
saabnisse

Men vad nu?
Krävs det specialkunskaper på just Ampera för att buckla ut en bakskärm och byta lite plastbitar?
Om det vore elprylar kunde jag förstå det men här handlar det ju bara om gammalt hederligt bilplåtslageriarbete.
Eller är bakskärmen elektrisk?

#2 • Uppdaterat: 2013-11-09 13:42
quattron

Vid första anblick verkar det ju ganska horribelt men tyvärr blir det väl så här med fler och fler bilar allteftersom de blir mer o mer komplicerade. Det krävs så mycket certifikat o annan byråkrati samt utbildningar att verkstäderna inte orkar uppfylla allt, och därmed får bilägaren finna sig i att köra extra långt till verkstad. Man skulle inte starta upp egen fristående verkstad i dessa tider i alla fall.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-09 13:43
Raphael

Även en Ampera kan uppenbarligen gå på en propp.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-09 15:23
Roger Skagerström

Eftersom bakskärmen är bucklig så krävs det antagligen att man skär bort plåt och ersätter med ny - och då måste man svetsa. Antingen är det aluminium och de inte har utrustning för att svetsa i det, eller så får man inte svetsa i bilen när batteripack etc sitter där och den måste demonteras av folk med nån form av cerifiering för att jobba med el (starkström?)... Gissningar.

#5 • Uppdaterat: 2013-11-09 16:12
Audi A5 SB

Det är nog en riktig iakttagelse som Roger gör. Att svetsa i en bil som har frekvensomvandlare är inte att rekommendera. Synnerligen komplicerat....

#6 • Uppdaterat: 2013-11-09 19:17
saabnisse

Jag tror ni har helt fel!
Jag tror inte alls att det behöver svetsas något och även om så vore finns det möjlighet att göra det utan att skada elektroniken.
Hur sjutton skulle man annars reparera allvarligare plåtskador på vilken bil som helst?
Det finns inte en modern bil som inte är nerlusad med datorer för dittan och dattan.
Nix, det här är bara ytterligare ett påhitt för att sno åt sig så mycket pengar som möjligt!

#7 • Uppdaterat: 2013-11-09 19:23
Audi A5 SB

Mitt företag säljer maskiner med mycket elektronik (t.ex. frekvensomvandlare) inbyggd. I dessa kan man inte svetsa utan att ha tagit bort alla jordkablar från sina jordpunkter (och de kan vara 10-tals). Gör man inte det, kommer ofelbart elektroniken att skadas. Man kan, om man vill chansa, ansluta svetsens jord mycket nära svetsstället och undvika problemen. Men generellt sett så chansar vi inte....

#8 • Uppdaterat: 2013-11-09 22:25
saabnisse

Ursäkta, men jag vidhåller vad jag skrev tidigare.
Jag har jobbat en hel del med försvarsmateriel, fordonsburen elektronik som kräver viss specialkunskap, men det är inte så komplicerat att det inte går att utföra svetsning på fordonen.
Frekvensomformare eller frekvensomriktare som det hellre bör kallas är heller inte känsligare än alla smådatorer, bara dyrare.
Nej, jag tror fortfarande att det här är ett sätt att tjäna mer pengar än vad som borde vara nödvändigt.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-10 11:40
Axel61

Jag tror både Roger och Saabnisse har rätt. Det skulle säkert gå att reparera ganska enkelt. Men eftersom det finns en risk att det kan gå åt helvete så ställer man ett juridiskt krav och då endast certifierade verkstäder som får utföra det.
Ingen verkstad chansar med sin ekonomi utan att ha försäkringsbolagen i ryggen.

#a • Uppdaterat: 2013-11-11 16:16
andypandy_1

Handlade det inte om plast, komposit????? Hur svetsar man med gammaldags svetsar?????????????? Plast och komposit kräver modernare metoder !!!!!!!!!!!!!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.