Nästa artikel
Dags att ta farväl av vår Saab 9-5
Långtest

Dags att ta farväl av vår Saab 9-5

Publicerad 6 juni 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det är med en viss sorg i hjärtat som vi lämnat ifrån oss vår Saab 9-5 T4 Vector. Efter drygt två år och 7 106 mil sätter vi punkt för långtestet med ”niofemman”, den sista av totalt sju Saabar som vi haft i tjänst genom åren.

Rent körmässigt blev det en fin avslutning för Saab. Köregenskaper och prestanda har prisats av alla våra testförare. Den 501 centimeter långa limousinen har till och med känts som en liten GT-bil att ratta när vägen har letat sig fram genom böljande landskap med snabba svängar. Vid långa transporter har bilen bjudit på utmärkt komfort.

Inom ett halvår kommer lite drygt 3 000 "niofemmor" med den interna beteckningen 650 att finnas till salu eller rulla på våra vägar i Sverige med så gott som enbart privata ägare. I höst går tjänstebilskontrakten ut för de första bilar som introducerades hösten 2010.

Kombin hann aldrig lanseras på allvar, men ett 50-tal bilar, med Saabs interna beteckning 651, finns ändå registrerade i Sverige. Vad kan då presumtiva kunder förvänta sig av Saab 9-5 som begagnad?

För det första är det så att det är vi nybilsköpare som har fått ta emot den största smällen rent ekonomiskt. Vår bil hade fallit med hisnande 201 000 kronor vid inbytesvärderingen i slutet av mars.

Begkunder kan säkert komma över bilen för strax under 200 000 kronor och då handlar det om en lågmilare, sett till utbudet i övrigt. Saabs priser har tydligt stabiliserats, men sista generationen 9-5 kommer förstås alltid att betraktas som en udda fågel.

För det andra så är det också vi första ägare som fått ta allt elektronikstrul som drabbade de så kallade lågseriebilarna, de som släpptes hösten 2010. Från tid till annan vägrade bilen att starta och det var först förra våren som Saab lyckades mota bort elektroniktrollen.

Det till synes harmlösa felet med uppmaningen !rattlåset behöver service" visade sig gälla hela startfunktionen. När omprogrammering av styrdon och elektronikenheten för passiv öppning/start gjorts försvann buggarna ur systemet, och sedan dess har bilen gått klanderfritt.

Kan då Saabägarna med utgångna garantier lita på att det alltid finns service och reservdelar för !650/651! i framtiden?

– Ja, tio år framåt för reservdelar är inga problem, säger Christer Volby hos Saab Automobile Parts AB. Det har pressats fram plåtar som ska räcka tillräckligt länge. Vid lagret i Nyköping har vi nu bara brist på vindrutor för head up-display med kameror till bilar med full specificering, men även dessa kommer att tillverkas i en takt så det kommer att räcka.

Numera statsägda Saab Automobile Parts AB går till och med ut med att de i dag har fler auktoriserade Saabverkstäder än före konkursen. Det betyder närmare 160 verkstäder spridda över landet, för att kunna erbjuda cirka 400 000 svenska Saabägare service och reparationer.

Ekonomiskt blev som synes vår sista Saab-affär ingen lysande historia. De tre extra månaderna som vi behöll bilen belastade också totalekonomin eftersom en nödvändig service för 5 522 kronor var tvungen att göras liksom byte av främre bromsskivor och belägg för 5 435 kronor. Däremot blev det "bara" en värdeminskning på drygt 6 000 kronor för tre månader/431 mil.

Drygt två års ägande resulterade i hela 50,31 kronor per mil och det känns förstås i plånboken. Kortvarigt ägande från ett högt utgångspris och få mil får dessvärre sådana här konsekvenser.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-5?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-5 T4 Vector

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-5 T4 Vector:

Reg-datum: 25 okt -10
Testperiodens slut: 31 mars -13
Mätarställning, mil: 7 106
ViB:s förbr. l/100 m: 9,4
Officiell förbr. l/100 km: 8,4
Garantier, år: 2,3,12
Serviceintervall: 3 000/1 år
Inköpspris, kr: 344 000
Inbytespris, kr: 143 000
Värdeminskning, kr: 201 000
Bränsle, kr: 95 689
Rep/service, kr: 16 253
Däck, kr: 19 479
Skatt/bes, kr: 3 850
Försäkring, kr: 14 761
Underhåll, kr: 6 465
Totalt, kr: 357 497
Totalt/mil, kr: 50,31

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi elva långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-06-06 09:57
saabnisse

Det skulle vara trevligt om ni kunde följa den här bilen vidare via nästa ägare och fånga upp dess historia.
Nästa ägare får förmodligen en bra bil till ett väldigt attraktivt pris och det skulle nog vara väldigt intressant att veta hur länge det kan vara ett bra köp, alltså innan det blir dyra reparationer.

#2 • Uppdaterat: 2013-06-06 10:19
Hackenbush

Trevlig bil men ett ganska osäkert kort. De flesta köper nog något annat än begagnad Saab även om den är en bra bil. De mest inbitna saabälskarna är de som är mest intresserade.

#3 • Uppdaterat: 2013-06-06 11:56
trasten

Det är synd att jag inte kan få till en skön körställning i den bilen, annars hade jag nog köpt en!

#4 • Uppdaterat: 2013-06-06 12:27
saabnisse

Jo jag får till en skön körställning, bilen passar i det mesta, men som i de flesta nyare bilar är den för mörk och känns instängd.
Några fick en ljusare inredning, men fönstren är för små.

#5 • Uppdaterat: 2013-06-06 12:51
trasten

Jag är 193cm och mitt högerben ligger mot mittkonsolen. Av någon anledning har dom gjort vänstersidan av mittkonsolen i hårdplast och den skaver mot benet. Synd!

#6 • Uppdaterat: 2013-06-06 20:39
Tobo

Enligt artikeln finns ett 50-tal 9-5 Kombi registrerade i landet. Stämmer verkligen det? Den hann väl aldrig bli godkänd innan konkursen?

#7 • Uppdaterat: 2013-06-06 20:47
Pattebb

Hyfsat snygg bil, men snacka om köpläge, kan man åka bättre för dessa pengar...???

#8 • Uppdaterat: 2013-06-06 20:58
johansen

Jeg har kjørt en 95 som taxi i Bergen, Norge i ca 2år/ 21000 mil. Frem til sist nyttår. Bortsett fra feilen med rattlåsen, har bilen fungert ganske feilfritt. Det er en utmerket bil for motor og landeveier, men på trange steder og i stadksjørning er den aldeles håpløs. Dårlig sikt i alle retninger. Komfort og fjæring generelt, ligger en del tilbake for den Mercedes E200TCDI jeg kjører nå. Lydnivået fra dieselmotoren er også mye for høyt. Buller fra hjulene er også mye sterkere enn på Mercen.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-07 06:58
saabnisse

Jo Tobo, det stämmer. Enligt flera motorjournalister skulle det vara omöjligt att registrera bilarna eftersom de inte var typbesiktigade, men det var fel.
Det finns flera möjligheter, det vanligaste var att gå via ett annat land t.ex. utanför EU.
Men det var synd att kombin inte hann ut tidigare, jag tycker att den har bättre linjer än sedanmodellen till skillnad mot typ 1 där sedanen var snyggare än kombin.

#a • Uppdaterat: 2013-06-07 07:33
VW Polo 2012

Hej trasten. Det där med att högerbenet ligger mot mittkonsolen, har jag löst med att sätta dit en svart självhäftande skumgummiskiva av god kvalitet på ca 5 mm tjock. Och svart har jag valt för att den inte ska "synas" . Köpte i alla fall jag på Kutze & Co i Stockholmsområdet. Inte för jag har eller haft en Saab. Men även på andra bilar har jag haft detta problem.

mvh VW Polo 2012

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.