Nästa artikel
Provkörning: Opel Insignia Sports Tourer Ecoflex (2011)
Provkörning

Provkörning: Opel Insignia Sports Tourer Ecoflex (2011)

Publicerad 16 december 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Opel Insignia Ecoflex ger föraren valmöjligheter. Den går att köra snålt, men också snabbt. Däremot är kombiegenskaperna inte på topp.

På radion avhandlas det senaste om Saab, historian som kommit att handla om allt annat än bilar. Jag lyssnar med ena örat när jag kryssar fram genom höstlandskapet. Färdmedlet är visserligen ingen Saab, men så nära man kan komma i dag. Opel Insignia bygger på samma grundstomme som Saab 9-5 och delar också flera inredningsdetaljer.

Kombivarianten av Insignia – Sports Tourer – har hunnit bli över två år gammal, men är nu aktuell igen. Opels tekniker har finslipat tvålitersdieseln på 160 hästar och installerat stopp/start-teknik. Koldioxidutsläppet har därmed kapats från 134 till 119 gram/km, tillräckligt för att Insignia ska landa på rätt sida miljöbilsgränsen.

Det ska sägas direkt: motorn är en pärla. Med sitt breda register upplevs den som både stark och smidig, den drar fint från låga varv och arbetar med låga varvtal i hög fart. Växellådan är lika lätt att hantera, med tydliga lägen. Eftersom utväxlingen är så pass hög kan dock femte och sjätte växeln bråka en del när hastigheten sjunker.

Enligt färddatorn slutade testperiodens bränsleåtgång på 0,58 liter/mil, dryga decilitern över den angivna förbrukningen. Då har jag använt motorns resurser och emellanåt inte dragit mig för att snabbt lämna startblocken. Sannolikt går det att köra snålare, vilket gör en diesel av den här karaktären extra mångsidig.

Saken blir inte sämre av att motorn är tyst och kupén välisolerad mot vind och vägbuller. Vid låg hastighet är fjädringen lite studsig, men faller på plats och lugnar sig över 70 km/tim. Komforten är god. Provbilens sportstolar faller mig däremot inte i smaken, sittdynan är så skålad att det inte dröjer länge innan baken ömmar. Stödet för låren är dock ett plus.

Form före funktion
Ser man Insignia för vad bilen är – en kombi – finns dock flera frågetecken. Jag som är 187 centimeter lång får plats i baksätet bakom en lika lång förare, men det känns förvånansvärt trångt med tanke på att bilen mäter nästan fem meter mellan stötfångarna.

Och hur har Opel tänkt angående bagageutrymmet? Bakluckan är hela 31 centimeter tjock, fetast på bilmarknaden. Den inkräktar på lastutrymmets djup och innebär att gapet får en lång underläpp. Att nå längst in utan att smutsa ned byxorna är svårt.

Bilen sväljer 540 liter med uppfällt baksäte och 1 530 liter med nedfällt. En hel del kan alltså stuvas in, men jämfört med konkurrenterna står sig Insignia slätt: Mondeo 549/1 740, Passat  603/1 731, V70 555/2 042.

Ytterligare bevis på att Opel valt snitsig form före funktion är att bakluckan sveper runt karosshörnen och tar med sig baklyktorna uppåt, vilket gör det lätt att slå i huvudet när man rundar aktern.

Man har också varit tvungen att montera extra lampor för att göra bilen synlig i mörker med öppen lucka, en onödig kostnad kan tyckas. Störst missen är ändå den minimala fönstergluggen bakåt. Att backa runt hörn eller ut från p-platsen känns aningen osäkert.

Insignia är både trevlig att köra och titta på. Men innebär inte konceptet med en kombi att lastutrymme och praktisk funktion ska prioriteras så långt det är rimligt? Det görs inte i Insignia.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 2.0 CDTI Ecoflex

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 2.0 CDTI Ecoflex

Pris, från kr: 290 500 (Provbilen: 312 700).
Säljstart: Nu.
Modell: Femsitsig kombi, fem dörrar.
Mått, cm: L 491/B 186/H 152.
Tjänstevikt, kg: 1 743.
Motor: 4-cylindrig, turboladdad diesel. Volym: 1 956 cm3. Max effekt: 160 hk (4 000 v/min). Max vridmoment: 350 Nm (1 750–2 500 v/min).
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell, stopp/start.
Prestanda: 0–100 km/tim: 9,9 s. Toppfart: 215 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Volvo V70 Drive, Ford Mondeo Econetic, Volkswagen Passat Bluemotion med flera.

Vad nytt? Opels kombi har blivit miljöbil.
För vem? Barnfamiljer med lagom mycket last.
Bra köp? Som laståsna? Nej. Annars? Visst.

Plus: Flexibel motor, miljöbil.
Minus: Bakåtsikt, kombiegenskaper.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-16 09:46
Jultomten

Den har inte mycket att sätta emot Passat, så är det bara.

#2 • Uppdaterat: 2011-12-16 12:02
Lars58

Den här heter ju Sports Tourer och är också klart sportigare,snyggare och fräshare än tråkiga / intetsägande Passat.
Om det sen går in en drickaback mindre i den, so what, hur ofta ser man en kombi lastad från golv till tak?

#3 • Uppdaterat: 2011-12-16 12:11
Jultomten

Den ser verkligen inte sportig ut i mina ögon

#4 • Uppdaterat: 2011-12-16 13:39
Lars58

Nä, men gillar man Passat kanske man inte ser sånt...;-)

#5 • Uppdaterat: 2011-12-16 15:49
saabnisse

Jag tror att det säkert är en väldigt bra bil, men jag gillar inte heller karossutformningen.
Den idiotiska bakluckan förstör ju hela bilen.
Ett typexempel på när design får gå före funktion och det är ett av de största fel som kan begås!

#6 • Uppdaterat: 2011-12-16 19:12
Lars58

Saabnisse. Kan hålla med om att bakluckan i öppet läge ser ut som bogvisiret på en finlandsfärja :-) . Oftast är väl ändå luckan stängd... och ingen, förutom den som av ren illvilja/slentrian vill hacka på Opel, kan väl säga att den inte är en riktigt snygg kombi? Mycket lik Audi A6an bakifrån.
Opel har haft sin "kantiga"period med bla den superrymliga/funktionella Vectra C kombi(kritiserades då för designen...) Nu är man tillbaka på 70-talsspåret med vackra linjer och jag tar hellre det än en extra dricka back i kofferten.

#7 • Uppdaterat: 2011-12-16 23:57
quattron

Jag förstår mig inte på Opel, det är likadant nästan varje gång det är något test.(har ingen egen erfarenhet av nyare Opel) De är ofta snygga har en hel del bra egenskaper men brakar ihop totalt på andra detaljer. Jag är ingen jättePassatvän men tycker den är helt ok, den är inte alltid bäst på allt men har en bra mycket högre lägstanivå i alla tester. Det känns som Opel nu inte riktigt vet vilket ben man ska stå på, folklig eller sportig eller exklusiv eller.... Och asiaterna nafsar i hälarna!

#8 • Uppdaterat: 2011-12-17 00:02
N-iklas

Sedan 1958 då Opel blev först i världen med den modärna kombibilen med en hel bagagelucka som öppnas rakt upp, har Opels kombibilar alltid tillhört de rymligaste, mest praktiska och funktionella och samma sak gällde alla övriga modeller också, men just för att bilarna var så praktiska och funktionella fick Opel otroligt mycket kritik för att vara tråkiga, grå, oinspirerande m.m.

Opel fick dåligt anseende medan andra som gjorde opraktiska och ofunktionella bilar höjdes till skyarna genom att de satsade på exklusivitet.

Opel ville inte längre finna sig i en situation där man bara fick ”en oerhörd mängd skit över sig” för att citera Jan Guillou, utan ändra sin image genom att göra exklusivare bilar som prioriterade det flärdfulla mer än det praktiska och hellre på kort sikt förlora ett antal ”vanliga” kunder som ser bilen som ett verktyg och inget mer, för att på lång sikt bygga ett starkare och bättre varumärke.

Vem som helst kan göra en funktionell kombi, men kan vem som helst göra en Opel?
Nej.
Det är en strategi för överlevnad i framtidens konkurrens då billiga Svenssonbilar från låglöneländer kommer att översvämma marknaden.

Därför gjorde man Insignia.

Detta är inget arbetsfordon utan en varumärkesbyggare.

Detta är en kombi för den som avskyr kombibilar.

Vectra Caravan är en av de rymligaste som funnits på svenska marknaden men trots det vill ingen kännas vid den, dess existens förnekas och blotta namnet framkallar kräkningar från alla håll.

VARFÖR ska Opel tillverka bilar med praktiska och funktionella egenskaper som man bara får skit för?
Verkar inte det bra korkat?

Nu får man kritik för att bilarna är för flärdfulla och eleganta.

Man kan bara säga en sak säkert och det är att hur Opel än gör så kan man vara säker på en sak; och det är att man alltid kommer att få ”en oerhörd mängd skit över sig” hur man än gör.

Svar på kritiken är följande:

Bagageluckan är en följetong och föga förvånande är dumheten så stor att man tror att bakluckan är så tjock som den ser ut att vara när det inte är bakluckan man ser utan stötfångaren.

Det är den i luckans nederkant integrerade STÖTFÅNGARENS tjocklek som syns när man öppnar luckan, luckans tjocklek är helt normal.
Att påstå att det inkräktar på lastutrymmet… är det friskt?
Hur många har lastutrymmet i stötfångaren?

Nu finns flera andra bilar som har samma typ av baklucka, men de kritiseras inte, Varför?

Svårt att nå lasten beror på att bakpartiet lutar framåt och Insignia är inte plan bak utan svängd i en båge på alla modeller, för ytterligare elegans.
Men det finns knappast någon kombibil där man lätt når ända in till baksätet utan att nudda stötfångaren, varför den kommentaren är underlig…
Dessutom finns en speciell matta som extrautrustning att fälla ut över stötfångaren som skydd.

Det är inte karossens längd som avgör rymligheten utan axelavståndet som är 273.7, rymligheten i förhållande till det axelavståndet är helt korrekt.

Mondeo, Passat och V70 är vanliga bilar, det är inget märkvärdig med dem alls, de är bara helt vanliga kombibilar, Insignia är något helt annat, den är avsedda att vara personlig, udda, den skall ha karaktär, vara rolig att äga, det skall vara en känslomässig upplevelse att äga en Insignia.
Mondeo, Passat och V70 kan inte erbjuda någonting på det området.

Bakluckans grundform är inte Opels ide utan Audis, men man hör aldrig kritik mot Audi Q.
Till skillnad mot Audis fula klump är Opels version ett konstverk, varenda linje och detalj är perfekt.

Opels extra bakljus har även Audi men då i stötfångaren där de är utsatta för skador, Opels placering av de dubbla bakljusen i skärmarna är ytterligt exklusiv och Audi har kopierat det i A1.

”Kupén ger ett någorlunda elegant intryck”, någorlunda?
Visa upp den bil som har mer svepande komplicerade linjer än Insignia, den vore intressant att se…

Och knapparna…
När man läser kritik mot dessa knappar skulle man vilja se den som säger det för hittar man inte bland dessa få, jättelika knappar, då hittar man inte ratten heller och hittar man inte ratten då ska man inte köra bil.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-17 00:30
von Dys (ej verifierad)

Ser ut som en nyuppackad tvål i med sin grill placerad i stötfångaren (plasigt!)och avsaknad av sidolist.

Nej, kolla på nya Octavia eller C-klass. Premiumdesign!

#a • Uppdaterat: 2011-12-17 04:02
Roger Skagerström

Den är för enorm för att vara sportig känns det som. OPC'n ser ju ut som en trimmad kust-tanker eller nåt. Men en vettig bil verkar det ju vara trots allt. Om man bortser från kvaliteten som av ägare i bekantskapskretsen inte verkar vara.. bättre än innan :p

Och när ska Opel sluta med denna knapp-fetish? Jag är inte den som tycker en interör är plottrig i första taget. Snarare känns det lite sterilt om det inte finns lagom med knappar. Men måste de ha femtioelva knappar? :p Räknade och det verkar ju vara runt 40 bara på mittkonsollen. Sjukt! :p

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.