Nästa artikel
Rosttest: Citroën C5 Tourer (2011)
Rost

Rosttest: Citroën C5 Tourer (2011)

Publicerad 24 januari 2012 (uppdaterad 28 november 2016)

Citroën C5 har bra förzinkning, tjockleken på zinklagret varierar mellan 7 och 10 my, enligt fabriksuppgifter. På pluskontot noteras också att huven är gjord av aluminium och att skärmkanterna bak har vettig konstruktion.

Mindre bra är att C5 numer helt saknar invändig behandling i balkar, dörrar och baklucka. Skarven i bakluckan är enbart limmad längst ned och ett par decimeter uppåt längs sidorna och ej i hörnen. Samma är läget med fram- och bakdörrarna, men här limmas det bara fyra centimeter uppåt. Dörrkanternas vassa hörn är alltid svåra att skydda.

Behandling saknas också under de plastsköldar som täcker underredet. Här är också flera skarvar under bilen bristfälligt tätade.

Jämfört med den testbil som vi inspekterade 2008 är C5 numer utrustad med stänklappar fram – till skillnad mot koncernsyskonet Peugeot 508. Det motverkar tidig blästring av skärmar och tröskellåda som nu också blivit inkapslad med plastskydd. Det är bra med tanke på blästring, men kan på sikt bli en rostfälla om smuts och salt tränger in bakom plasten.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën C5 Tourer
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-26 07:52
hultarn

Jaha, nu tänker man: "Är det bra eller dåligt med stänklappar fram?
Sitter de inte där, så blir det blästring - inte bra.
Sitter de där, så samlar de smuts - inte bra."

Jag har stänklappar fram och inte har det rostat bakom dem. Dock satte jag en transparent plastfilm på framskärmen för att skydda lacken, så inte stänklappen skaver igenom lacken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.