Nästa artikel
Rosttest: Cadillac BLS 2.0T Elegance (2006)
Rost

Rosttest: Cadillac BLS 2.0T Elegance (2006)

Publicerad 22 september 2006 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Cadillac BLS har precis samma rostskydd som Saab 9-3. Det innebär bland annat att huven är av aluminium och bränsletanken i plast, material som inte kan rosta.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Cadillac BLS har precis samma rostskydd som Saab 9-3. Det innebär bland annat att huven är av aluminium och bränsletanken i plast, material som inte kan rosta.

På pluskontot noteras också att limningarna i bakluckan är välgjorda. Invändig behandling finns i både baklucka och dörrar och skärmkanterna bak är vettigt konstruerade. Även tröskellådorna är väl skyddade mot rosten och bra innerskärmar finns både bak och fram.

 Däremot är dörrarna, som är identiska med Saabs, en potentiell rostfälla. De är visserligen bra limmande i ytterkant, men i nederkant och framkant finns bara punktsvetsar.

- Det är ingen lyckad konstruktion, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Dörrarna är Saabs svagaste punkt när det gäller rostangrepp och samma sak gäller därmed även Cadillac BLS.

Under bilen har det snålats på såväl slitskydd, tätning av skarvar som på invändig behandling i balkar och hålrum. Bara de allra mest utsatta ställena är skyddade.

- Särskilt illa är att de längsgående balkarna vid infästningen av bakvagnen är helt obehandlade inuti. Där finns risk för rostangrepp, slutar Thomas Widström som trots en del brister ger Cadillac BLS godkänt, en trea.

 Samma betyg fick av naturliga skäl även Saab 9-3 när den granskades.

Rostskyddsgaranti: 6 år.  

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.