Nästa artikel
Rosttest: Saab 9-5 2,0t BioPower Sportcombi (2006)
Rost

Rosttest: Saab 9-5 2,0t BioPower Sportcombi (2006)

Publicerad 24 september 2006 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Saab 9-5 kom redan 1997, vilket till viss del märks på konstruktionen. Dörrarna, till exempel, är ovanligt vikta med en känslig skarv som täcks av en gummilist under vilken smuts och fukt samlas. Det är en välkänd rostfälla.

I övrigt är bilen beständig mot rost. Karossen är galvaniserad till 94 procent med ett lager på 7,5 tusendelar.  Underredet har ett bra slitlager och det finns extra behandling i balkarna. Några stänkskydd har Saab inte kostat på, men utmärkta innerskärmar skyddar hjulhusen. Karossen är helt gjord av plåt och får en fyra i rostbetyg.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.