Nästa artikel
Rosttest: Subaru Outback 2,5i Lineartronic
Rost

Rosttest: Subaru Outback 2,5i Lineartronic

Publicerad 19 januari 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Subaru gjorde tidigare en gedigen rostskyddsbehandling av alla bilar som importerades till Sverige, men den avskaffades för några år sedan.

Det är olyckligt eftersom karossens grundkonstruktion inte heller är vidare rostskyddsanpassad med många skarvar i bottenplattan (endast ett fåtal tätade), smutssamlande ”hyllor” i bakre skärmkanterna, skarvarna i sparklådorna är vända nedåt för att nämna några exempel.

Slitskydd undertill finns bara på de mest utsatta platserna. För den invändiga behandlingen i balkarna har Subaru använt ett trögflytande rostskyddsmedel som sprider sig dåligt och lägger sig i klumpar. De bakre skärmbreddarna är av plast och riskerar att röra sig i förhållande till karossen, även om alltsammans är lackerat.

På plussidan noteras välventilerade framskärmar, invändig behandling i baklucka och dörrar samt stänkskydd.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru Outback 2,5i Lineartronic
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-11 21:08
Lelle

På min outback -10 har jag upptäckt en liten spricka i fogkittet i karrosseriskarven på båda sidor av takplåten. Där rinner det ut rostblandat vatten, inte så mycket men det lär väl bli mer om inget görs snart eftersom takplåten knappast är galvad. Dessutom är detta ett ställe som är svårt att upptäcka eftersom skarven går under taklisten (railsen) så man kan bara se det i bakkant av taket när bagageluckan är öppen. Här kommer antagligen även de som väljer en extra rostskyddsbehandling på sin outback förr eller senare få en obehaglig överraskning. Synd, för jag är otroligt nöjd med bilen annars.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-20 09:59
rolf lind

Hej Lelle. tråkigt med rost på nästan ny bil, det har nu gått ett tag sedan Du skrev om ditt rostvatten, hur har det gått?
Har själv köpt en Legacy 2011 demoex, jag kontaktade svensk bilvård och enligt dem behövs en fullständig behandling till det fasala priset av 10000 kr. och då förmodar jag att taket inte blir behandlat,
finns det någon som haft obehanlade i många år och vet var man skall kosta på för behanlingen? jag bor i jämtland och kör 95% på osaltade vägar, behövs det en behandling i alla fall.
tacksam för svar.
Hälsningar Rolf Lind.

#3 • Uppdaterat: 2012-09-22 11:27
Lelle

Hej Rolf! Jag har varit i kontakt med återförsäljaren som jag köpte bilen av och visat upp detta då jag anser att det borde åtgärdas på garanti. Det var ungefär ett år sedan och jag har inte fått något svar på om ev. åtgärd än. Sprickan har inte blivit värre i alla fall, men rostvatten fortsätter naturligtvis att rinna där ändå. Till våren ska jag byta in bilen mot en ny, så jag orkar inte lägga mer krut på detta, och enl. subaru-forumet så ska detta specifika problem med rostande takskarvar vara åtgärdat på senare modeller d.v.s. 2011 och senare. Om detta stämmer borde din Legacy inte riskera att drabbas av detta, men det skadar ju inte att kasta ett öga där emellanåt. Ska du behålla bilen länge (8-10 år) skulle jag nog rekommendera en rostskyddsbehandling. MVH Lelle

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.