Nästa artikel
Provkörning: Hyundai ix35 4WD 2.0 CRDi-R
Provkörning

Provkörning: Hyundai ix35 4WD 2.0 CRDi-R

Publicerad 24 februari 2010 (uppdaterad 16 december 2013)
Nu ersätts Tucson av Hyundai ix35. Och det är en växling som heter duga. Nykomlingen är betydligt spänstigare, rymligare, roligare och modernare.

Hyundai Ix35 är utvecklad och ritad i Europa och byggs dessutom i Slovakien.

Första körintrycken från motorvägar och slingriga småvägar i Italien ger mersmak. Inte minst tack vare den nya drivlinan.

Vi imponerades av dieselmotorn på 136 hk som känns smidig och stark. Den är dessutom mycket lågmäld, särskilt när man väl rullat iväg.

Isolerad
För att minska bullernivån har Hyundai förbättrat isoleringen i motorhuven, torpedväggen, lastutrymmets sidor och dessutom fyllt takstolparna med ljuddämpande material.

Kanske var det därför som vi kunde urskilja vindbrus från sidobackspeglar och kanske från vindrutetorkarna som inte är gömda bakom huven, men heller inte fryser fast lika lätt eller drar med sig snö och smuts från vindrutans nedre kant.

Fjädringen i dieselversionerna är hårt satt.
Vägskarvar känns och hörs. Mjukare ojämnheter klarar dock bilen bra. Broskarvar smällde hårt speciellt från bakvagnen.

Nya signaler
Utseende är viktigare än vad de flesta av oss vill medge. Och ix35 sänder helt andra signaler än koreanska bilar hittills mäktat med. Det har Hyundai sitt utvecklings- och designcenter i Rüsselsheim att tacka för.

Högre kvalitet
Förarplatsen är stramare och andas mer av kvalitet än tidigare.
Växlingsindikator eller ECO-coach manar till ekonomisk körstil för den som lyssnar.

Tack vare den något längre och bredare karossen har förarstolen på ix35 bättre skjutmån och inställlningsmöjlighet i höjdled än tidigare i
Tucson. Enligt Hyundai ska förarplatsen klara en korrekt inställning för en 193 cm lång förare.

Flexibiliteten i inredningen innebär inga direkta överraskningar.

Man kan fälla hela eller två tredjedelar av baksätet och lastutrymmet blir nästan plant. Däremot överraskar Hyundai med att ha eluppvärmda
sittdynor på baksätets ytterplatser som standard.

Större utrymmen
Bagageutrymmet kapas delvis av det numera nära på ofrånkomliga sluttande bakpartiet.

Utrymmet är dock större än tidigare och är nu 596 liter. Under bagagets golvskiva låg i den bil vi provkörde ett fullstort reservhjul på
alufälg, vilket är standard i Sverige.

Beroende på version har ix35 16-, 17- eller 18-tumsfälg. Men alla ska klara 16 tum vilket håller ner kostnaderna till exempel vid val av vinterdäck.

Fyra utrustningsalternativ
Ix35 är designad för att klara fem stjärnor i Euro NCAP.

Säkerhetsutrustningen är omfattande med ett stort antal krockkuddar inklusive gardin, aktiva nackskydd fram, ESP, panikbroms-assistans, varnings-signal vid nödstopp och så vidare.

Bland nyheterna i utrustningslistan för Hyndai ix35 finns numera integrerad navigator och en back-kamera som kan visa vad som finns bakom bilen antingen i backspegeln eller i mittkonsolens display.

279 900 för bensinmotorn
Som alternativ till manuell sexväxlad låda erbjuder Hyundai en sexstegad automatväxellåda. Den drar någon deciliter mer vid blandad körning med
såväl bensin- som stora dieselmotorn.

Det finns fyra utrustningsalternativ - Comfort, Comfort Plus, Sport och Exclusive.

Sport innebär 4WD och i dieselalternativ med 184 hk.

Exclusive har i stort sett allt, 4WD, läderklädsel, klimatanläggning, nyckellöst startsystem, panoramatak, 18-tums aluhjul, sexstegad automatväxellåda, navigator och backkamera och så vidare.

Pris: 279 900 med bensinmotorn och hela 314 900 med stora dieseln.

Relaterade bildspel

Hyundai ix35 4WD 2.0 CRDi-R

Pris, från kr: 199 900 (2 WD) - 314 900 (4WD CRDI 184 hk Exklusive aut).
Säljstart: Slutet av mars.
Mått, cm: L 441/B182/166.
Axelavstånd, cm: 264.
Tjänstevikt, kg: 1 690 (4WD CRDi).
Släpvikt, kg: 2 000.
Markfrigång, cm: 17.
Motor: 4-cylindrig dieselmotor på 1 995 cm3 och 136 hk. Max vridmoment 320 Nm vid 1 800-2 500 v/min.
Prestanda: Toppfart 181 km/tim. 0-100 km/tim på 10,2 s. 
Bränsleförbrukning, blandad körning:  5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 147 g/km.
Konkurrenter: Ford Kuga, Nissan Qash-qai, Toyota RAV4, BMW X1.

Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? Aktiva familjer som vill ha en tuff bil.
Bra köp? Ja, mycket bil för pengarna.

Plus: Välutrustad, prisvärd, fem års nybilsgaranti och vägassistans.
Minus: Miljöklassat alternativ saknas.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.