Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 207 RC
Provkörning

Provkörning: Peugeot 207 RC

Publicerad 31 oktober 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Med ett hungrigt gap och strålkastare större än framskärmarna vill 207 RC ta sig in på den täta GTI-marknaden. Har den vad som krävs?

Ända sedan 1980-talet har Peugeot haft ystra småbilar på programmet och alla har jämförts med den nu smått legendariska 205 GTI. Länge hängde beteckningen GTI med men nu försöker man frigöra sig från det gamla: värstingen i 207-serien heter RC.

Peugeot 207 RC ersätter närmast den mindre 206 RC som hade en tvålitersmotor på 177 hk. Nykomlingen har en mindre maskin men försedd med direktinsprutning och turbo når den nästan samma maxeffekt, 174 hk. Motorn i 207 RC är utvecklad i samarbete med BMW och återfinns även i konkurrenten Mini Cooper S.

Peugeot har valt att koppla ihop motorn med en femväxlad låda, lite udda när de flesta konkurrenter har sexpetat. Med en så elastisk motor behöver man visserligen inte ha särskilt tätt mellan stegen, ettan och tvåan har dessutom gjorts extra "långa", men på motorvägen önskar man sig en överväxel. Att lådan dessutom är ganska degig och trist i hanteringen gör inte saken bättre.

Utrustningsnivån är generös, här finns klimatanläggning, farthållare, regnsensor, 17-tumshjul och kurvljus för att nämna några detaljer.

På motorvägen bullrar det svårt från de stora och breda 17-tumshjulen med 45-profilsdäck och chassisättningen gör bilen lite orolig när det ska gå rakt fram. Desto roligare blir det på den kurviga landsvägen där den fina balansen och den trevliga styrningen bättre kommer till sin rätt.

En sak som irriterar är den svårmodererade bromskraften. Särskilt i låga farter upplevs spelet i bromspedalen som allt för litet och att undvika ryckiga inbromsningar är nästan omöjligt. Det är mycket som stämmer med 207 RC, enda invändningen är att den kanske känns lite för vuxen för sitt eget bästa. I mitt tycke ska en bil av den här typen vara lite mer direkt, lite råare i karaktären. Den supersmidiga motorn ger önskade fartresurser men den där riktiga kicken uteblir på grund av det jämna effektflödet.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 207 RC

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 207 RC

Pris, kr: 214 900.

Modell: GTI-bil

Säljstart: Finns nu.

Mått, cm: L 403/B 172/H 147.

Tjänstevikt, kg: 1 325 Max släpvikt 1 080.

Motor: 1,6-liters bensinturbo med direktinsprutning och två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 174 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 600 varv/min.

Prestanda: Acc 0-100 km/tim 7,1 sek. Toppfart 220 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,2 liter/100 km.

CO2-utsläpp: 171 g/km.

Konkurrenter: Renault Clio Sport, VW Golf GTI, Mini Cooper S mfl.

Vad nytt? Prestandamodell på 207-temat.
För vem? Den som vill ha lite roligare på småkörningarna.
Bra köp? Den här typen av bilar tappar alltid extra mycket i värde. 

Plus: Välutrustad, stark, inredningsmaterial, sköna stolar fram.

Minus: Lite trist motor, stötig, bullrig, svårmodererade bromsar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.