Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Amarok
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Amarok

Publicerad 30 juli 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Någon bil i den renodlade pickupklassen har Volkswagen inte haft sedan Taro för omkring 20 år sedan, en bil som egentligen var en Toyota Hilux med andra emblem. Vi Bilägare provkör Volkswagen Amarok.

Namnet har dubbla betydelser, dels varg på eskimåspråk, dels är en ordlek som ungefär betyder " älskar sten" på spanska.

Volkswagens pickup tillverkas i Argentina och bilen har redan lanserats i Sydamerika, där pickupmarknaden är stor. Till Sverige kommer Amarok till handlarna tidigast i november.

Motorn i Amarok är en tvåliters dieselmotor med dubbla turbo som ger 163 hk. Till det kommer sexväxlad manuell låda, någon automatlåda kommer inte förrän 2012. Då ska också Amarok finnas med enkelhytt, den bil vi har provkört är med dubbelhytt.

Stor och tung
Amarok är en stor och tung bil, men ändå känns den inte klumpig att köra. På vägen överraskar Amarok positivt genom bättre styrrespons och väghållning än flertalet konkurrenter.

Vid motorvägskörning i hastigheter nära toppfarten är Amarok stabil, utan märkbar vindkänslighet. ESP-system är standard, vilket en del konkurrenter saknar.

Bladfjädrarna bak gör bilen något stötig, men det är för att pickupen ska klara ett ton last på flaket. Just lastutrymmet är större än hos konkurrenterna, bland annat kan en europapall lastas på tvären.

Köparen kan välja mellan två typer av fjädring, komfortfjädring eller extra förstärkt fjädring. De flesta kunder väntas välja det förstnämnda.

Två fyrhjulssystem
De som verkligen lastar tungt eller kör i terräng bör dock välja den förstärkta fjädringen. Det finns också två typer av system för fyrhjulsdriften att välja mellan.

Med permanent fyrhjulsdrift drivs Amarok via en Torsendifferential av liknande slag som Audi har. Drivningen är då 60/40 procent på fram- respektive bakaxel.

För maximala terrängegenskaper finns Amarok med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Då finns också lågväxel samt bakre diffspärr att tillgå, vilket är en fördel om bilen ska köras i terräng.Drivningen är 50/50 mellan hjulaxlarna.

Vi provkörde båda typerna av fyrhjulsdrift, permanent på landsväg och inkopplingsbar på en lerig terrängbana. Där visade sig Amarok vara mycket kapabel på att ta sig fram. Bilen ska klara sidolutningar på 50 grader och kunna vada fram i halvmeter djupt vatten.

Påminner om Golf
Förarmiljön påminner om Volkswagens personbilar. Vore det inte för den högre sitthöjden skulle man tro att man hamnat bakom ratten i en Golf eller Passat. Det finns två utrustningsvarianter att tillgå, basmodellen Trendline och något lyxigare Highline.

Baksätet ger hyggligt med utrymme, men sätet är lågt och ryggstödets lutning nästan lodrät. Det blir inte bekvämt för baksätespassagerarna.

Mycket talar för att Amarok kan bli en framgång i Sverige. Men krocksäkerheten är i dagsläget ett oprövat kort, pickupen är inte krocktestad i Euro NCAP ännu.

Relaterade bildspel

Volkswagen Amarok

Pris, från: ej fastställt, men troligen ca 335 000kr.
Modell: Fyrdörrars pickup.
Mått, cm: L 525, B 195, H 183.
Tjänstevikt: 1 958-2 157 kg, beroende på utrustning.
Släpvagnsvikt: 2 800 kg.
Markfrigång: 24, 9 cm.
Motor: Fyrcylindrig diesel med dubbla turbo, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 163 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 500-2 000 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 11,1 s. Toppfart 181 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning:  7,9 l/100 km.
Co2-utsläpp: 208 g/km.  
Konkurrenter: Nissan Navara, Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Mazda BT-50, Isuzu D-Max mfl.

Vad nytt? Helt ny pickup från Volkswagen.
För vem? Den som behöver lasta och också ha bra framkomlighet.
Bra köp? Ja, kanske klassens bästa bil, men också rätt dyr.

Plus: Terrängförmåga, vägegenskaper, lastutrymme, tuff design.
Minus: Pris, baksäte, stötig fjädring.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-30 12:50
Sigge (ej verifierad)

Typiskt VW...första försöket och bäst i klassen! Även denna modell kommer bli en storsäljare. VW går verkligen ifrån klarhet till klarhet. Inte överraskande när man i år blir världens största biltillverkare.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-30 19:54
Karaff (ej verifierad)

Första försöket var VW lata och byggde Toyota Hilux på licens (VW Taro), så detta andra försök har de vaknat till och blir troligtvis bäst i klassen.

#3 • Uppdaterat: 2010-07-31 00:14
Rikard (ej verifierad)

Blir den hållbarast i klassen oxå ??
Kommer den gå 27.000 mil utan reparationer ??

#4 • Uppdaterat: 2010-08-22 12:04
lat (ej verifierad)

När kommer den och vad kommer denna att kosta tro, kanske är detta den ultimata hantverkar/familjebilen, om man bor i stan och bara kan ha en bil.....

#5 • Uppdaterat: 2010-12-01 23:14
Jann_ (ej verifierad)

Amarok går att beställa nu hos VW-handlarna! Lansering Mars 2011. Pris ca 269,900 Kr + moms för en Dubbelhytt 163Hk Diesel med stora utrustnings-paketet

#6 • Uppdaterat: 2010-12-01 23:50
Gottfrid (ej verifierad)

Tror ej denna kommer att klara sig lika bra hos Top Gear som deras legendariska Toyota Hilux.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.