Nästa artikel
Långtest 2008: Nya långtestbilar
Långtest

Långtest 2008: Nya långtestbilar

Publicerad 15 januari 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
Nytt år betyder nya bilar! Vi Bilägares långteststall rivstartar för 21:a gången. På startlinjen står bilar med stil. 4 000-milatestet ger svar på många frågor: Kan Peugeot 308 bli ny storsäljare? Blir vi extra nöjda med Subaru Impreza? Eller finner vi Årets Långtestbil i trion Volvo V70 Flexifuel, Ford Mondeo, Audi A4?

En blandning smaskiga bilkarameller utgör Vi Bilägares lång­­teststall för 2008. Våra fem bilar kan sägas motsvara ett slags snitt av dagens bilmarknad. Åtminstone vad gäller motorerna. Under 2007 fick dieseln sitt definitiva genombrott. Andelen sålda dieselbilar var på senhösten nästan 42 procent. Nästa år passeras troligen 50-procentsgränsen. Även miljöbilarna klättrade stadigt i säljstatistiken och hade framåt jul drygt 20 procent av marknaden.  

I vårt stall drivs två bilar - 40 procent - med diesel, en - 20 procent - med etanol och de övriga två har vanliga bensinmotorer. Vilken typ av drivmedel som är mest förmånlig kommer att visa sig.

Innan nästa jul ska våra fem långtestbilar ha rullat minst 4 000 mil vardera. Det motsvarar nästan tre års genomsnittlig körning för de flesta normala bilister. Samt tre års bilkostnader.

Ur vår egen kassa
Kostnaderna är inga fiktivt framräknade siffror. Service, däck, reparationer och allt annat smått och gott betalas ur vår egen kassa. Vi Bilägare är den enda biltidning i Sverige som köper in sina testbilar. När någon klagar över att det blir dyrt med bil, kan vi definitivt hålla med. De fem nya bilarna åtföljdes av fakturor på sammanlagt 1 266 000 kr.

Även om grundpriset ligger på en hyfsad nivå, blir de flesta bilar mycket dyrare i verkligheten. Det finns ju något som heter extrautrustning och för den kan de flesta biltillverkare ta bra betalt. Inte minst Volvo. Lastad med extra godispaket som bland annat innehåller tonade rutor, xenonljus, regnsensor, farthållare och klimatanläggning stiger priset på vår V70 med 56 700 kronor och den blir plötsligt den dyraste bilen i vårt långteststall.

1,5 Volvo
Egentligen har vi en och en halv Volvo V70 i teststallet. Dagens sätt att bygga bilar innebär ju att de stora bilkoncernerna låter många modeller dela på komponenter och tekniska lösningar. Den som tittar undertill kan svårligen se någon skillnad på Volvo V70 och Ford Mondeo - de vilar på samma tekniska bas (som för övrigt även delas av Volvo S80 och Ford S-Max).

Men att Mondeo och V70 i grund och botten är ungefär samma bil märks inte på några andra sätt. Allt som går att se från normala vinklar och allt som går att ta på är unikt för respektive märke.

Även prislapparna skiljer sig åt. Fastän Mondeo både vuxit och graderats upp ordentligt - nästan till premiumklass - är Ford trots allt ett "billigare" märke. Ford Mondeo ger massor av utrymmen för rätt måttliga pengar och av den anledningen vill vi titta närmare på den. Vi är en lastande och släpande redaktion och bilen lär få många tillfällen att visa om den tål omild behandling.

Fords stora kombi finns inte med någon miljömotor, men vi har valt näst bästa alternativet, en stark och snål tvålitersdiesel. Det är en gammal bekant som vi redan provat i den S-Max som just pensio­nerats efter ett framgångsrikt år som långtestbil.

Trots att Mondeo är en stor och tung bil ska den klara sig med måttliga 0,59 liter diesel per mil, enligt Ford. Utsläppen av koldioxid blir bara 36 gram över miljögränsen. Hur dessa vackra siffror står sig i verkligheten får de 4 000 milen utvisa.

Tidig Audi
En stor del av alla nya Volvo V70 och Ford Mondeo kommer troligen att tillbringa sina första år som tjänstebilar. Detsamma väntar också stallets tredje stora bil Audi A4. Vi lyckades få köpa en av de första som såldes i Sverige. Tyvärr finns den ännu inte som kombi, men sedanmodellen är tillräckligt stor för en normal familj.

Genom att flytta komponenter i motorrummet har Auditeknikerna kunnat flytta fram framvagnen och dra isär hjulaxlarna med hela 17 centimeter. Det märks i baksätet! Där sitter även långbenta bekvämt numera.

Med en direktinsprutad turbodiesel på 143 hk går körglädjen att kombinera med låga utsläpp. Återstår att se om vi kan hålla oss i skinnet och klara den utlovade förbrukningen på 0,55 liter per mil.

Räknar med succé
Peugeot 307 blev Årets Bil 2002 och innan modellen lades ned hade den sålts i 3,2, miljoner exemplar, varav 43 000 i Sverige. Efterträdaren 308 är både större och bättre. I Årets Bil-tävlingen gick det emellertid inte så bra. Den kom till final, men blev sist.
 
Under huven på vår bil sitter en spritt ny motor som utvecklats tillsammans med BMW. Det är en relativt liten men avancerad maskin. Variabla ventiltider på både insugs- och utblåssidan ger styrka på låga såväl som höga varv och förbrukningen ska hålla sig under 0,7 l/mil.

Speciell teknik
I fjol, i Vi Bilägares stora konsumentundersökning AutoIndex, klev Subaru fram som det märke som har de mest nöjda ägarna. Någon Subaru har tidigare aldrig ingått i Vi Bilägares långteststall, men efter det lysande resultatet i ägarenkäten har det blivit dags att ta reda på varför de japanska fyrhjulsdrivna bilarna är så populära.

Lägligt nog byttes gamla Impreza ut mot en ny modell i höstas och den fick en given plats i långteststallet.

Designen får väl inte så många att titta en extra gång. Impreza är en alldagligt formgiven halvkombi. Men tekniken skiljer den från mängden. Subaru är liktydigt med boxermotor och permanent fyrhjulsdrift och under vintern lär nog Impreza sno poäng från stallkamraterna.

Långtestet 2008 är alltså redan i full gång. Att köra 4 000 mil med varje bil brukar inte vara några större problem. Vi är ständigt ute på vägarna.

Summan för driftskostnaderna är tung, men det blir värre. Efter avslutade 4 000 mil värderas bilarna. Då kommer chocken. I fjol var våra fem bilar värda över en halv miljon mindre än de varit tolv månader tidigare.

Vi Bilägares ekonomichef ser ibland dyster ut, men det hjälper inte. Vi fortsätter att syna intressanta bilmodeller på vårt eget sätt även om det kostar sjusiffriga belopp.

När vi berättar vad det kostar att äga en viss bil så kan du, käre läsare, lita på vad vi säger. Det gör jobbet värt varje krona.

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-01-25 19:09
Raphael (ej verifierad)

Tycker ni kunde ha valt nya Fiat Bravo istället för Audin i testet. Hade varit intressant få reda på om kvaliteten håller. En ny Fiat känns mer spännande än ännu en uppdatering av A4:an... Dessutom ligger ju Fiaten i ett segment som fler har råd med. Lyxbilar som Audi är väl inte riktigt vad Vi Bilägare ska ägna sig åt tycker jag, vart tog inriktningen mot vanliga människor vägen?

#2 • Uppdaterat: 2008-02-01 11:10
Baskvald (ej verifierad)

Svar till Raphael:
Varför gnälla på Audin som enligt alla motorjournalister ska vara en av de absolut bästa bilarna på marknaden. Dessutom är Volvos testbil dyrare.....

#3 • Uppdaterat: 2008-02-21 00:33
Hans (ej verifierad)

är Audi med filtinnerskärmar i bak helt plötsligt inne, när Ford kom med det så var det kass.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.