Nästa artikel
Begtest: Hyundai Sonata
Begbil

Begtest: Hyundai Sonata

Publicerad 4 juli 2007 (uppdaterad 22 september 2010)
Sonata är billig både som ny och begagnad och utrustningsnivån är det inget fel på. Få bilmodeller har förändrats till det yttre så ofta som Hyundai Sonata - kanske är det därför ingen kommer ihåg hur den ser ut.

Få bilar är så anonyma och ointressanta i framtoningen men för den som kan sätta sig över märkeshysterin och inte vill ha den senaste teknologin i en bil kan Sonata vara intressant.

I sin första version kom den till Sverige 1991. Redan året därpå kom en ny modell, då med en tvåliters fyrcylindrig motor på 131 hk och en treliters V6 på 146 hk. Nya generationer kom sedan 1994, 1997, 1999, 2001 och nu senast våren 2005.

Vi har här tittat närmare på förrförra generationen, bilar av årsmodellerna 99-01. Där finns en fyrcylindrig motor på 2,4 liter och 143 hk samt en sexcylindrig på 160 hk.

Hyundai Sonata är en behaglig motorvägskryssare med stark motor och stabil gång. Men på krokiga vägar trivs den inte. Chassiet är slappt, bilen kränger och gungar i hårda svängar. Dessutom är den väl känslig för tung last, då kan Sonata bli instabil att köra.

Sikten är god framåt, men bakåt är det sämre. Det är svårt att se var bilen slutar vid en fickparkering.

Förarplatsen är välordnad och tydlig, men ganska plastig i sitt utförande. Här märks det också att Hyundai är ett lågprismärke. Utrymmena är goda, både i fram- och baksäte. Ändå är Sonata inte särskilt bekväm att sitta i.

Sonata har inte krocktestats i Europa, men i amerikanska krockprov klarade sig modellen från 2002 bra.

Äldre Sonata får många anmärkningar hos Bilprovningen för bland annat bromsar, fjädrar, avgasrening samt lyktor och strålkastare. Även spindellederna får anmärkningar på årsmodellerna -92 och -93. Glapp i spindellederna på nyare exemplar är ovanligt.

Från 1999 och framåt verkar kvaliteten ha höjts betydligt på Sonata. Där­emot får den fortsatt dåliga värden på avgasreningen, något som Hyundais tekniker inte riktigt kan förklara.

En orsak kan dock vara att verkstäderna monterat kamaxelremmen snett. Då blir tomgången felaktig. Intervallet mellan kamremsbytet är ganska kort, för tvålitersmotorn var 6 000:e mil.

Utslitna hjullager är en annan sjuka hos Sonata. Ett byte kostar drygt 2 000 kr. På en del exemplar skrapar växellådan vid nedväxling. Det får man oftast leva med. Inte ens när bilen var ny var växellådan bra.

När vi rostskyddstestade Sonata 1999 fick den lägsta möjliga betyg, en etta. På vår långtestbil från 1999 upptäcktes gravrost i dörrarna redan efter ett år. Det fanns ingen behandling i tröskellådorna och många skarvar där rosten kan få fäste. Bränsletank i plåt är också en klassisk rostfälla på Sonata.

Men rostskyddet förbättrades efter sommaren 2000 och vi satte en medelmåttig trea i rostbetyg. Men till nästa generation som vi testade 2002 var rostskyddet åter försämrat. Om du är spekulant bör du låta en rostskyddsfirma testa bilen före köp. Och kosta på bilen en bra rostskyddsbehandling.

Stora sedanbilar utan status brukar inte stå högt i kurs som begagnade. Anonyma Hyundai Sonata är ett bra exempel på det.

Modellen sålde dåligt som ny och är i det närmaste iskall som begagnad.     

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.