Nästa artikel
Begtest: Seat Ibiza
Begbil

Begtest: Seat Ibiza

Publicerad 4 september 2009 (uppdaterad 22 september 2010)
Seat Ibiza är en spansk version av syskonbilarna Volkswagen Polo och Skoda Fabia som har samma bottenplatta och teknik. Jämfört med en Volkswagen Polo är den 10 000 till 20 000 kronor billigare även som begagnad. Svagt varumärke är en orsak till det.

Ibiza kom till Sverige 1993 och efterföljaren kom 2002. Det är den som vi tittat närmare på här. Senare kom även sedanversionen Cordoba. Någon kombiversion av denna, som fanns tidigare, dök dock aldrig upp. En facelift på Ibiza kom 2006 och en helt ny generation dök upp under 2008. Från 2002 till 2008 såldes cirka 6 100 Ibiza i Sverige.

Den vanligaste motorn är på 1,4 liter och 75 hk. En trecylindrig motor på 1,2 liter och 64 hk finns också, liksom 1,4-litersmotor på 100 hk. Dieselmotorn heter 1,9 TDI och har 130 hk. En miljöbilsklassad motor finns också i programmet.

Köregenskaperna är trygga och Ibiza trivs bra på kurviga småvägar. Bra styrning med snabba reaktioner. Ett pris man får betala för de kvicka köregenskaperna är en stötig fjädring, vilket ger sämre komfort. Antisladdsystem blev inte standard förrän 2005.

Obekväm förarstol
Förarmiljön är tydlig och både instrument och reglage fungerar bra. Däremot fick förarstolen kritik från flera testförare för att vara obekväm. Buller är en annan komfortmiss. Baksätet ger något sämre utrymmen än VW Polo. Bagageutrymmet är ganska litet, som i de flesta småbilar. Sikten är rätt dålig, speciellt snett bakåt vid en fickparkering. Stolparna är stora och backspeglarna är små.

Säkerheten höjdes på den nya generationen av Ibiza. Bilen fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest under 2002. Sedan 2003 har Ibiza trepunktsbälten på alla sittplatser.

Besiktningen klarar Ibiza bättre än medelbilen för de modellrelaterade felen. Eftersom Ibiza delar teknik med VW Polo så är problemen ungefär desamma. Främst gäller det el- och elektronikstrul. Fel på heljuskontakt är ett sådant exempel, liksom fel på fläkten. Om fläkten är på för fullt kan vindrutetorkarna omotiverat gå igång. Det löses genom att byta en platta till starttändkontakten för cirka 2 000 kronor.

En del ägare har också drabbats av krånglande dörrlås eller nycklar som strejkar. Om motorvarningslampar lyser är det vanligen fel på bilens motortempgivare. Det kostar cirka en tusenlapp att byta. På en del bilar har vevhusventilationen frusit med motorskador som följd. Det gäller främst bilar som körts korta
sträckor i kyla. En lösning är att i förväg montera in förvärmning till vevhusventilationen. Det kostar cirka 1 500 kr. Tändspolar har också bytts på en del Ibiza.

Mindre nöjda ägare
Rostiga bromsskivor och kärvande bromsok är vanligt. Slitna framhjullager förekommer också, liksom slitna gummibussningar fram. Det får till följd att däcken fram får onormalt skevt slitage.

Glapp i styrleder och spindelleder har också drabbat en del Ibiza, liksom kondens i strålkastarna. I Vi Bilägares stora kvalitetsundersökning AutoIndex hamnar Seat i botten. Seatägarna är speciellt missnöjda med verkstäderna och bilsäljarna. Varumärket Seat är fortfarande 17 år efter introduktionen i Sverige förhållandevis okänt för svenska bilköpare.

Rostskyddet totalt sett är bättre än för tidigare generation av Ibiza. Det är numera en modernt konstruerad bil ur rostsynpunkt, med få skarvar på kaross och underrede. Vårt rostskyddsbetyg blev en fyra. Seat är ett uddamärke och andrahandsvärdet är svagt. Det gör priserna lägre och prutmånen större. Jämfört med en VW Polo av samma årsmodell och med samma miltal kan köparen spara tiotusentals kronor på att välja en Ibiza.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-04 13:14
Jono (ej verifierad)

Att andrahandsvärdet skulle vara svagt på Seat bilar är en myt som ofta framhävs av biltidningar. Att som i Ibizans fall vara 10-20 tkr billigare än Polo är väl inte så konstigt när den redan vid nybilsköp var billigare, dock med bättre standardutrustning. Den procentuella värdeminskningen bör därför vara lägre än på motsvarande VW... Samma sak gäller Seat Leon... det lägre inköpspriset gör att den procentuella värdeminskningen blir lägre... Ganska lustigt föresten att det görs så många tester på Seat bilar, både som nya och begagnade av biltidningar när det är ett sådant "udda märke"...
Och för Er som undrar, nej jag kör inte Seat själv...

#2 • Uppdaterat: 2009-09-04 17:34
S-E S (ej verifierad)

Du har rätt JONO, ju dyrare bil du köper ju sämre procentuellt andrahandsvärde får den och ju mera extrautrustning du plockar på ju sämre blir bilaffären för dig. Fåfänga kostar och nästa år är bilen 1 år gammal!
,

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.