Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Golf 1,6 MultiFuel/BlueMotion
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Golf 1,6 MultiFuel/BlueMotion

Publicerad 28 januari 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Volkswagen Golf kommer i två versioner som miljöbil, en för miljöbränslet E85 och en med supersnål dieselmotor. Dieselns bottenstyrka gör att den är trevligast att köra. Lägre inköpspris och fler förmåner från staten medför dock att etanolbilen blir det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet för alla utom de som kör väldigt långt.

Volkswagen har varit sena att hoppa på det svenska etanoltåget, trots att man sålt etanolbilar i Brasilien i närmare 40 år. Nu kommer i alla fall populära Golf i en variant som klarar E85 kallad MultiFuel.

Samtidigt presenterar man också en extra snål dieselversion, Golf BlueMotion. I halvkombiutförande klarar den reglerna för den statliga miljöbilsdefinitionen.

Det innebär att miljöbilspremie och fri parkering i vissa kommuner. Däremot slipper den inte undan trängselavgifterna i Stockholm.

Golf BlueMotion bygger på modellen TDI 105. Den har samma dieselmotor på 1,9 liter och 105 hk men högre utväxkling på växel 3, 4 och 5.

En växlingsindikator i färddatorn ser till att hålla föraren informerad om vilken växel som är bäst för stunden.

Golf BlueMotion har försetts med sportchassi vilket gör bilen 15 mm lägre och därmed sänker luftmotståndet. Den är standardutrustade med specialdäck som ska sänka rullmotståndet.

Dessa åtgärder pressar tillsammans ned förbrukningen från 5,1 l/100 km för TDI 105 till 4,5 l/100 km för BlueMotion. Koldioxidutsläppet vid blandad körning är 119 g/km.

Golf MultiFuel har en 1,6 liters bensinmotor på 102 hk som konverterats för att passa även för E85.

Etanolen har lägre energiinnehåll per lite än bensin, vilket gör att bränsleförbrukningen stiger med ca 30 procent när MultiFuel körs på E85 jämfört med på bensin.

Mjuk körning
Motorn i Multifuel går mjukt och lugnt men kräver nedväxling för att omkörningar ska gå tillräckligt snabbt. BlueMotion ger en mer avslappnad körning.

Dieselmotorn erbjuder nästan det dubbla vridmomentet vid halva varvtalet. Högre utväxling gör också att motorn låter mindre vid körning, framförallt är skillnaden stor i högre farter då MultiFuel kan upplevas lite surrig.

Vid tomgångskörning bjuder å andra sidan BlueMotion på en hel del dieselknatter.

Oavsett motoralternativ är VW Golf en av de trevligaste mellanklassbilarna. Kupén är rymlig och sätena bekväma. Instrument och reglage är tydliga och väl genomtänkta.

Köregenskaperna är fina, säkerhetsnivån hög och rostskyddet väl utfört.

Dålig isolering
Till nackdelarna hör att Golfs kupé är väldigt dåligt isolerad från vägljud. På grov asfalt blir bullret störande.

Ska man då välja MultiFuel eller BlueMotion? Vi tror att i slutändan kommer det beslutet att handla om kronor och ören för många och då ger MultiFuels lägre inköpspris en fördel.

Drygt 30 000 kronor extra för dieselmotorn känns blodigt.

Den som väljer MultiFuel som tjänstebil får 20 procent i rabatt på förmånsvärdet, en rabatt som miljöbilsklassade dieslar saknar. Till skillnad från BlueMotion passerar också MultiFuel gratis genom Stockholm biltullar.

Då hjälper det inte att BlueMotion ger lägre bränslekostnader och billigare service tack vare längre intervall. MultiFuel blir det bästa köpet för de flesta miljöbilister.

Den finns också i kombiutförande från 173 500 kronor.

BlueMotion finns också som Variant från 203 000 kronor men klarar inte utsläppsgränsen 120 gram koldioxid per km och klassas därmed inte heller som miljöbil.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf 1,6 MultiFuel Volkswagen Golf 1,6 BlueMotion

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Golf 1,6 MultiFuel / BlueMotion

Volkswagen Golf 1,6 MultiFuel / BlueMotion

Pris, kr från: 160 600 / 193 000

Modell: Femsitsig halvkombi.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 420/B 176 /H 149.

Tjänstevikt, från: 1 250/1 330 kg.

Släpvagnsvikt: 1 200/1 400 kg.

Motor: Cylindervolym: 1 595/ 1 896 cm3.

Max effekt: 102/105 hk vid 5 600/4 000 varv/min.

Max vridmoment: 148/250 Nm från 3 800/1 900 varv/min.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 11,4/11,3 sek. Toppfart 184/190 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,4 l bensin/100 km (E85 + 30 %) / 4,5 l diesel/ 100 km. CO2-utsläpp: 176 g ( vid bensindrift) / 119 g/km.

Konkurrenter: Ford Focus FFV, Peugeot 307 BioFlex, Audi A3 e-power, BMW 118d.

Vad nytt? Golf i två miljöbilsvarianter

För vem? Multifuel för storstadsbon eller tjänstebilsföraren. BlueMotion passar den som kör långt och gillar diesel.

Bra köp? MultiFuel är klockren, BlueMotion mer tveksam.

 

Plus: Styrning. Köregenskaper. Utrymmen

Minus: Däcksbuller. Dyr (BlueMotion).

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2008-03-22 13:30
Lars Utterström (ej verifierad)

Man blir så trött på det felaktiga argumentet med att regnskogarna i t.ex. Brasilien skövlas p.g.a. etanolframställningen. Det är en skröna. Den brukbara globala arealen som används för framställning av alternativa bränslen är knappt 1% av världens åkerareal och t.ex. Brasiliens areal för alternativa bränslen (etanol) är 0,1% av Brasiliens åkerareal. Problemet med regnskogsskövling är kopplat till andra levnadsvanor när det gäller t.ex. köttkonsumtion i bl.a. Kina och indien. Etanolen är bara en syndabock för multinationella oljebolag med en otroligt sofistikerad lobbing verksamhet. Glad Påsk.

#9 • Uppdaterat: 2008-03-29 20:29
Göran E (ej verifierad)

Många gånger när det är frågan om att köpa etanol eller diesel-driven bil så pratar man mycket om rabatt på förmånsvärdet och gratis i biltullar.
Men för en annan som är privatbilist och aldrig resande till Stockholm kan ju inte räkna in sådant.
Sen det här med inköpspriset kan man ju också diskutera.
Tittar man på samma märke och modell så blir det ju billigare med en etanoldriven bil.
Men om man istället jämför t. ex. en Volvo V70 Etanol mot en Fiat Diesel, så blir nog Fiaten billigare.
Jag tror att många gånger så köper Svensson en större bil än vad han egentligen har behov av.

Jag tänker avsluta detta med en liten uträkning jag gjort.
Den är baserad på en vanligt förekommande bilmodell på våra vägar.
Uppgifter om bränsleförbrukning/vägskatt/bränslepris är från tillverkaren/vägverket/bensinbolagen.
Körsträckan är satt till 1800 mil/år.

Bil 1 är en etanolbil(klassad som miljöbil), har en vägskatt på 1030 :-, drar ca 0,91l/mil etanolpriset är 8,99:-/l
Skatt 0,57:-/mil + bränsle 8,18:-/mil = 8,75:-/mil

Bil 2 är en dieselbil(klassad som miljöbil), har en vägskatt på 2128:-, drar ca 0,45l/mil dieselpriset är 13,24:-/l
Skatt 1,18:-/mil + bränsle 5,96:-/mil = 7,14:-/mil

Sen tillkommer dubbel service på etanolbilen mot dieselbilen.

Detta inlägg är gjord för min ekonomiska situation, så alla måste räkna ut vad det gör för deras del när det skall räknas på en ny bil och inte lita blint på en motorjournalist.

#a • Uppdaterat: 2008-03-29 20:53
Göran E (ej verifierad)

Glömde tillägga att priset på bilmodellen jag hade i inlägget
skilde på 21.000:- mellan etanol och diesel.
Så om prisskillnaden mellan etanol och diesel ligger kvar, likaså vägskatten + dubbla serviceintervaller, så tror jag att om några år
så skiljer det så lite ekonomiskt så att det bekommer mig inte.