Nästa artikel
"Miljöbilarnas gyllene era har knappt börjat"
Reportage

"Miljöbilarnas gyllene era har knappt börjat"

Publicerad 5 februari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Olyckskorparna kraxar om att miljöbilen är på väg att dö. Men Vi Bilägares miljöbilsreporter Tommy Wahlström håller inte med. Här bjuder han på sin stora miljöbilsanalys för 2009.
Bilbranschens registreringsstatistik för januari månad ger sken av att miljöbilarna för närvarande säljer om möjligt ännu sämre än vad de konventionella bilarna gör. Allehanda aktörer drar nu växlar på detta och utmålar miljöbilen som död på den svenska marknaden. Jag tror det är precis tvärtom! Det bakslag miljöbilsförsäljningen nu upplever är tillfälligt och beror på utomstående faktorer. Miljöbilarnas gyllene era har knappt börjat!   

* En stor del av raset i januari beror på att bilhandlarna i stockholmsområdet registrerade in så många miljöbilar som möjligt redan i december. Därigenom kom dessa bilar att blir befriade från trängselskatten ända fram till halvårsskiftet 2012. Miljöbilar som inregistreras från och med den 1/1-09 får som bekant betala full vägtull.

* Krisen för framförallt Saab, har gjort att många köpare tvekar att slå till. De presumtiva kunderna oroar sig för hur faktorer som andrahandsvärde, garantier och tillgång till service påverkas, om det värsta skulle inträffa och Saab tvingas stänga.


* Till följd av den störtdykande konjunkturen har världens efterfrågan på bensin och diesel minskat kraftigt vilket gett lägre priser. Samtidigt sjunker värdet på den svenska kronan gentemot dollarna vilket gör det dyrare att importera såväl etanol som fossila bränslen. Resultatet blir att etanolpriset skjutit i höjden samtidigt som bensinpriset sjunkit.

* Hybridspekulanterna väntar på nya modeller. Hondas nya lågprishybrid Insight och den tredje generationen av Toyota Prius visades vid bilsalongen i Detroit. Att försäljningen av dagens hybridmodeller sjunker är därmed bara logiskt.

Läget på miljöbilsfronten kommer att förändras radikalt under våren. När bilhandlarnas lager av inregistrerade miljöbilar tar slut, kommer åter nyregistreringarna att öka. När den värsta oron kring Saab:s framtid lägger sig, kommer försäljningen av modellen 9-3 Biopower att sätta fart. Gamlingen 9-5 är däremot pensionsmässig sedan länge och behöver desperat avlösning. På egen hand kommer den knappast att kunna återta några förlorade marknadsandelar från konkurrenterna.

Biogasen kommer efter flera år av tynande tillvaro att få sin renässans under 2009. Många kommuner har fortsatt i att utveckla sin gasproduktion och nu kommer flera nya bilmodeller som fyller det glapp som uppstod när Volvo slutade bygga V70 Bi-Fuel. Ett problem är dock fortfarande prissättningen på gasen som varierar kraftigt över landet. Beroende på var man bor, kan det i vissa fall vara mer lönsamt att köra på diesel än på biogas.

Priset på bensin och diesel kommer att ligga lågt så länge konjunkturkurvan fortsätter att peka nedåt. Men inte ens den här krisen varar för evigt. När det vänder och världens efterfrågan på fossila bränslen ökar igen, kommer priset snabbt att stiga till betydligt högre nivåer än vad vi tidigare upplevt. Förutom den effekt som uppstår på grund av ökad efterfrågan, drabbas vi då av effekterna av kronans svaga ställning mot dollarn. När bensin och dieselpriset så småningom slår nya rekord kommer den som köpte sig en miljöbil att vara den gladaste!   

På fredag presenterar Tommy Wahlström de tio miljöbilar som han framför allt ser fram emot 2009. Är din favorit med? Missa inte listan på fredag!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-02-05 17:22
Ö-kölis (ej verifierad)

Tyvärr, någon större debatt förekommer inte i detta forum, snarare så att alla skickar sin insändare med sina åsikter.
Kim Jansson: Du har rätt! Jag vill också ha en hybridbil el/diesel men med den skillnaden att den går på biodiesel.
För att få fler nya fordon med lägre utsläpp måste Sverige införa en rejält högre skrotningspremie, helst kopplad till ett inköp av miljövänligare bil - se på tyskarna och fransmännen!

#9 • Uppdaterat: 2009-02-05 17:34
Ö-Kölis (ej verifierad)

Roy och Lasse J: Den som tankar bensin betalar både punktskatt och koldioxidskatt i sitt pris. Bilskatten har nu döpts om till koldioxidavgift. För att det ska bli rättvist och ni ska få som ni vill bör bilskatten slopas helt och all skatt läggas på bränslet, då blir det rättvist, man betalar för det man kör och förbrukar.
Nu aviserar regeringen att man tänker höja koldioxidavgiften. Har detta med miljön att göra?? Absolut inte, det har att göra med hur mycket pengar staten ska dra in från oss bilister! Bensinpriset har så låg priselasticitet att några tioöringar hit eller dit inte påverkar konsumtionen. Däremot är det gott för staten att få in någon miljard extra från oss bilister.

#a • Uppdaterat: 2009-02-05 19:54
S-E S (ej verifierad)

EU betraktar INTE E85 som ett miljöbränsle sannolikt därför att utsläppen inte är miljövänligare än för annat bränsle. Och så har vi utsläppsrätterna. Minskar de CO2-utsläppen? Nej, det blir som den katolska kyrkan på Martin Luthers tid. Den sålde avlatsbrev så att man kunde köpa sig fri från redan gjorda synder. Dagens lurendrejeri heter utsläppsrätter. Där betalar du och får syndernas förlåtelse för redan gjorda utsläpp. Men utsläppsmängden minskar INTE. Men du kan i alla fall släppa ut skit med gott samvete. Och detta går vi på! Har vi inte lärt oss något på de senaste 550 åren om hur vi manipuleras av kyrka och stat?