Nästa artikel
Ljustest: Skoda Superb TDI/170 Combi
Ljus

Ljustest: Skoda Superb TDI/170 Combi

Publicerad 16 mars 2010 (uppdaterad 20 september 2010)

Bländrisk: Hög bländningsrisk för mötande på halvljuset.

Lamptyp: halv/helljus: Mercedes xenon (D1S)/xenon. Skoda xenon(D1S)/xenon + H3. Båda har en reflektor med projicerande lins för halvljus. På Mercedes skapar samma reflekor och lins även helljus. Skoda har samma teknik med har dessutom en extra konventionell reflektor med  en halogenlampa som lyser bara på helljus.

Glödlampsbyte: Såväl Mercedes som Skoda rekommenderar verkstad vid byte av xenonlampor.

Omdöme: Båda bilarna har mycket bra halvljus både vad gäller längd och bredd. De har dessutom extremt bra belysning även på vänster vägkant och ut mot sidan, samtidigt som belysningen på vänster väghalva är dämpad.Den siktnedsättande bländningen ligger dock något högre än normalt. Helljuset på Mercedes kan inte konkurrera med Skodas suveräna ljusbild. För att uppnå betyget 3 hade Mercedes behövt ha en längd omkring 200 m alternativt en bredare ljusbild.
 

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes E 250 CDI Kombi Skoda Superb TDI/170 Combi
Betyg halvljus: 4 av 5
Betyg helljus: 5 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.