Nästa artikel
”Bilarnas hjälpsystem tackade för sig i snöröken”
Krönika

”Bilarnas hjälpsystem tackade för sig i snöröken”

Publicerad 2024-02-17 06:30
Assistanssystemen i moderna bilar ska finnas där för att hjälpa – inte stjälpa, skriver Fredrik Diits Vikström.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Att köra bil på vintern ställer högre krav på dig och mig som förare – och på bilen. Det blev skrämmande tydligt under Vi Bilägares årliga vintertest. Vi körde våra fem nya långtestbilar till Härjedalsfjällen för att se om tillverkarna gjort läxan. Klarar bilarna temperaturer nedåt 30 minusgrader, skiftande väglag och allt annat som hör vintern till?

Det dröjde inte länge innan det började pipa och blinka. Varningssignaler och felmeddelanden kom i strid ström och de elektroniska hjälpsystemen, som tillverkarna gärna skryter om, tackade för sig i snöröken. Du som kört en nyare bil på vintervägar känner säkert igen dig. Tekniken funkar när solen skiner och vägen är torr men knappt alls när förhållandena blir tuffare, eller snarare normala för svensk vinter

”Det dröjde inte länge innan det började pipa och blinka.”

I en av långtestbilarna, som ska vara vintertestad i Kina, blev det läskigt på riktigt. Helt plötsligt började det rycka i ratten, inte bara litegrann utan så hårt att bilen skulle åka av vägen eller in i mötande körfält om inte föraren höll emot. Systemet för filhållning tyckte sig se linjer genom snön på vägen och korrigerade styrningen därefter. Det kunde ha slutat illa.

Samma bil motarbetar föraren på fler sätt. Systemet för bromskraftsåtervinning lägger på kraftig motorbroms på bakhjulen så fort man släpper upp gaspedalen inför en kurva. Flyttar man foten till bromspedalen förstärks motorbromsen ytterligare. Resultatet blir att bilen lätt bryter ut i en överraskande sladd som bilens övriga säkerhetssystem inte förmår att tygla. Rent ut sagt farligt.

Bilen i fråga marknadsförs med högsta möjliga säkerhetsbetyg från Euro NCAP, som också ger beröm för filhållningens varsamma ingrepp. Det är säkert så på sommaren eller i ett testlabb men inget kunde vara mer fel på svensk vinterväg.

Här måste biltillverkarna ta sitt ansvar och vintersäkra bilarna. Eller inaktivera tekniken när den uppenbarligen inte fungerar. Den ska ju finnas där för att hjälpa. Inte stjälpa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (68)

  • 2024-02-22 10:35 Ben39 skrev: Hackenbush "En…
  • 2024-02-22 10:31 Hacken kör en Kamiq.
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.