Nästa artikel
”Årets AutoIndex är extra spännande läsning”
Krönika

”Årets AutoIndex är extra spännande läsning”

Publicerad 17 maj 2023
Många bilmärken har tappat poäng i årets upplaga av AutoIndex. Det händer mycket i bilbranschen – därför blir årets artiklar extra intressanta att läsa, enligt Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det är många saker som gör konsumentundersökningen AutoIndex speciell, men viktigast är förmodligen att den enbart riktar sig till bilister som äger sitt fordon privat. Många liknande undersökningar, både i Europa och Sverige, inkluderar tjänstebilister, vilka har en helt annan relation till sitt bilinnehav.

Som privatbilist står en stor investering på spel, du saknar den större kundens förhandlingsfördelar och riskerar också att drabbas hårdare av ett tveksamt bemötande.

Undersökningen har resulterat i årliga rapporter i Vi Bilägare sedan 2001 och intresset är stort både från konsumenter och bransch. Årets upplaga fångade in svar från över 17 000 bilägare, vilka betygsätter allt från köpprocess och service till bilens komfort och kvalitet. Underlaget är inte bara en trygghet för dig som potentiell bilköpare utan också en väckarklocka för tillverkare som inte lyssnat på eller tagit hand om sina kunder.

»I år kommer det att bli extra spännande att läsa artiklarna.«

Spindeln i nätet är Vi Bilägares begagnat- och eftermarknadsexpert Klas Skarin. Under kommande månader kommer Klas att gå på djupet i undersökningens olika kategorier, detaljstudera vad bilägarna anser fungera och inte och låta generalagenter och återförsäljare ge sin syn på saken. 

I år kommer det att bli extra spännande att läsa artiklarna då vi noterat ett historiskt stort tapp. Av 24 märken är det bara fyra som presterar bättre än 2022. En pressad ekonomi, långa leveranstider och högre priser skapar en ökad känslighet i både konsument- och återförsäljarledet.

Vi kan även se tydliga effekter av de många omorganisationer som skett de senaste åren. Flera importörer har kapat i organisationerna och flyttat ut stora delar av dialogen med konsumenten i digitala kanaler. Effekten av det senare skall bli intressant att ta del av i framtida artiklar, speciellt med tanke på att de som tidigare gjorde motsatsen (minns Volvos införande av personlig servicetekniker) förbättrade sin kundnöjdhet avsevärt.

AutoIndex – en av årets viktigaste undersökningar – börjar här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 17 maj 2023 Med prishöningar kommer…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.