Nästa artikel
5 begagnade kompaktsuvar: Köpråd, plus och minus
Köpguide

5 begagnade kompaktsuvar: Köpråd, plus och minus

Publicerad 18 maj 2023
Crossoverbilar är fortsatt populära som begagnade. Här är fem alternativ för 150 000–200 000 kronor.
Innehåll

Hög ränta, hög inflation, osäker omvärld. Bilköparna har det inte lätt nu. Långa väntetider på nya bilar gör att många spekulanter letar begagnat i stället för nytt. Begagnade crossoverbilar är fortsatt populära på en marknad som annars är lite svajig. Biltypen har hämtat köpare från andra klasser och andrahandsvärdet har varit klart högre i procent räknat jämfört med de småbilar som de lite mer högbyggda modellerna baseras på.

Även om begpriserna kan sjunka framöver är läget för tillfället svårbedömt. Att priset för en crossover skulle rasa mer än för en småbil är dock inte troligt. Köparna har hittills gärna betalat extra för känslan att köra en ”nästan-suv”. En crossover med fyrhjulsdrift står högre i kurs än exemplar med enbart framhjulsdrift. 


Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet. 

Audi Q2

Q2 är Audis bidrag till crossover-klassen. Även om bilen ser hög ut är markfrigången låg. Fyrhjulsdrivningen Quattro finns till vissa versioner, men de flesta Q2 är framhjulsdrivna. Med rivig motor är Q2 är kul att köra, men knappast rymlig eller bekväm nog för att fungera som en som familjebil. 

Audi Q2 1,4 TFSI S-Tronic
  • Registreringsår/mil: 2017/6 000 
  • Kaross: Kombi/5d
  • Motor: Bensin 1,4/150 hk
  • Dekl. förbrukning: 5,4 l/100 km
  • Skatt: 624 kr
  • Begpris: 197 500 kr
  • Nypris -17: 295 400 kr
  • Rost: Medel 
  • Säkerhet: Bättre än medel (E) 
  • AutoIndex: Medel

Plus: Körkänsla, pigg motor, förarplats.

Minus: Utrymme, stötig fjädring, buller.

Fiat 500X

Fiat 500X baseras till stor del på Jeep Renegade och har samma effektiva fyrhjulsdrivning. Uselt rostskydd, ljudlig motor, tveksam komfort, dåliga utrymmen – 500X är mest en bil för dig som verkligen behöver fyrhjulsdrift. Eller för dig som faller pladask för designen.

Fiat 500X 1,4 Multiair AWD Cross Aut. Off Road
  • Registreringsår/mil: 2017/6 000 
  • Kaross: Kombi/5d
  • Motor: Bensin 1,4 l/170 hk 
  • Dekl. förbrukning: 6,7 l/100 km
  • Skatt: 1 372 kr
  • Begpris: 155 800 kr  
  • Nypris -17: 249 900 kr 
  • Rost: Sämre än medel 
  • Säkerhet: Medel (E) 
  • AutoIndex: Sämre än medel

Plus: 4WD-system, vägegenskaper, stol- och rattvärme.

Minus: Rostskydd, komfort, utrymme.

Mini Countryman

Ingen annan crossover är roligare att köra än Mini Countryman. Priserna är dock höga, särskilt för modeller med laddsladd eller stark motor. Countryman är påtagligt bullrig på grov asfalt. Sikten är heller inget vidare runt om bilen.

Mini Countryman 1,5
  • Registreringsår/mil: 2017/6 000
  • Kaross: Kombi/5d
  • Dekl. förbrukning: 5,0 l/100 km
  • Motor: Bensin 1,5 l/136 hk
  • Skatt: 2 146 kr 
  • Begpris: 179 600 kr
  • Nypris -17: 302 800 kr
  • Rost: Bättre än medel
  • Säkerhet: Bättre än medel
  • AutoIndex: Märket är ej med

Plus: Körkänsla, framstolarna, finns med fyrhjulsdrift.

Minus: Buller, stötig fjädring, höga begpriser.

Opel Mokka X

Mokka bygger i stort på Opel Corsa. Med tillägget X gjordes en rejäl facelift 2016, både exteriört och interiört. Sportstolarna är sköna och Mokka X är mycket stadig på vägen, men bullrig och stötig. Fel på däcktrycksövervakningen och klimatanläggningen är ganska vanligt.

Opel Mokka X 1,4 4X4 Automat Enjoy
  • Registreringsår/mil: 2017/6 000 
  • Kaross: Kombi/5d
  • Motor: Bensin 1,4 l/152 hk 
  • Dekl. förbrukning: 6,4 l/100 km 
  • Skatt: 3 955 kr 
  • Begpris: 150 300 kr  
  • Nypris -17: 240 900 kr  
  • Rost: Medel (E)
  • Säkerhet: Bättre än medel
  • AutoIndex: Sämre än medel

Plus: Vägegenskaper, framstolarna, finns med 4WD.

Minus: Buller, fjädring, sikt, kvalitetsproblem.

Toyota C-HR

Toyotas crossover C-HR har blivit populär i Sverige, speciellt bland seniorer. Kvaliteten har inte hållit sedvanlig hög Toyota-standard. Fel på batterier, startmotorer, däcktrycksövervakning och klimatanläggning förekommer. Den mindre hybridmotorn är tråkig, men snål.

Läs hela begagnattestet

Toyota C-HR 1,8 HSD Executive
  • Registreringsår/mil: 2017/6 000 
  • Kaross: Kombi/5d
  • Motor: Bensin 1,8 l/122 hk  
  • Dekl. förbrukning: 3,9 l/100 km 
  • Skatt: 360 kr 
  • Begpris: 155 800 kr  
  • Nypris -17: 249 900 kr 
  • Rost: Sämre än medel 
  • Säkerhet: Bättre än medel (E) 
  • AutoIndex: Sämre än medel

Plus: Framstolar, förbrukning, hybrid eller 4WD finns.

Minus: Rostskydd, sikt, vissa kvalitetsmissar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.