Nästa artikel
”Svenskar med bensin- och dieselbilar är dubbellurade”
Krönika

”Svenskar med bensin- och dieselbilar är dubbellurade”

Publicerad 20 maj 2023
Samtidigt som bilisterna får betala mer för ett miljömässigt bättre drivmedel drabbas de av koldioxidskatten, skriver Erik Rönnblom.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det är en märklig ordning när det gäller skatter och kostnader för bilägare. Ta det här med reduktionsplikten i Sverige, som för övrigt innebär en hel del frågor från läsekretsen, kanske främst om det uppblandade bränslets energiinnehåll. Flera vittnar om att bilen går bättre och snålare när de tankar utanför Sverige, oavsett vilka svar vi tidigare fått från Drivkraft Sverige. 

Man kan ju också fundera över bränslepriserna, vars höjningar bland annat förklaras med att de fossilfria produkterna till stor del är importerade och därför har ett högre pris än vanlig bensin eller diesel. 

Flera läsare frågar också om andra länder i EU har lika stor inblandning av icke-fossila produkter i bränslet? Nej det har man inte. Sverige har högst reduktionsplikt – 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. 

Samtidigt som bilisterna får betala ett högre pris för ett miljömässigt bättre drivmedel drabbas de av koldioxidskatten som fortfarande beräknas på bilens förbrukning av bränsle av standardkvalitet – inte på det mindre miljöpåverkande bränsle som riksdagen beslutat ska användas i Sverige.

Jag kan ju tycka att svenska bilägare med bränsledrivna bilar är dubbellurade!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (27)

  • 24 maj 2023 Ja du upprepar dig med en…
  • 23 maj 2023 Uppenbarligen inte AL, läs…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.