Nästa artikel
Är det tillåtet med breda ljus på nya bilar?
Bilfrågan

Är det tillåtet med breda ljus på nya bilar?

Publicerad 20 april 2023
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Polisen brukar gnälla på positionsljus som kan finnas i extraljus om man har dem tända. Och det är ju för att det inte får finnas någon ljuskälla i mitten av bilen, på minst 600 millimeter, enligt föreskriften TSFS 2013:63. 

Men många nya bilmodeller har ju ljus längs hela fronten, till exempel Volkswagen ID.4 som ju har en LED-slinga från båda hållen mot mitten. Det är inte något mellanrum på 600 millimeter där! 

Är det inte lite fånigt att polisen då bötfäller förare som har sina positionsljus aktiverade i extraljusen i fronten när till exempel en ID.4 får köra med samma problematik? Varför gör inte Transportstyrelsen något åt detta? 

Micke

Svar: Vi vågar oss inte på att försöka hitta rätt bland reglementen och tillägg med ändringar utan överlämnade med varm hand frågan till Transportstyrelsen, som svarade:

”Belysningsområdet är komplext. Vi har att förhålla oss till EU-reglering, FN:s reglementen och nationell reglering. Dessutom gäller olika krav över tid.

Läsaren har läst beskaffenhetsregleringen för fordon äldre än 2010. Där har vi i viss mån kvar nationell reglering men för nyare fordon har vi visserligen nationell reglering, men den hänvisar uteslutande till harmoniserad reglering, i just detta exempel, ECE reglemente 48. Reglementet har ändrats på senare tid för att tillåta LED-belysning, och en rad andra mer moderna och effektivare belysningar där kraven omfattar hela system. Exempelvis kan en positionslykta slockna för att blinkers ska synas tydligare när den används. ID.4:an är godkänd enligt kraven i R 48.

I den nyare beskaffenhetsregleringen beskrivs att det inte får finnas annan belysning än den som är reglerad i föreskriften. Fordon får ha frivillig belysning enligt vad som beskrivs i R 48 men ska då uppfylla kraven i samma reglemente. Men vi gör ett medvetet undantag beträffande antal extraljus som annars skulle vara begränsat till högst fyra. Tanken är väl att det i vårt tidvis mörka land gör nytta att ha bättre belysning, men de små lamporna i extraljusen har inte bedömts tillföra något och omfattas därför inte av undantaget.

Lamporna i extraljusen benämns här som positionsljus men dessa är definierade och märkta på särskilt sätt och de små lamporna är därför antagligen inte positionsljus i regleringens mening och uppfyller inte kraven för positionsljus.

Läsaren undrar varför Transportstyrelsen inte gör något åt problemet. Just nu pågår en revidering av föreskrifter, både nationella och EU-regler. Det är möjligt att även belysningsregler påverkas och att harmonisering mot EU-krav innebär att kontroll av belysning vid besiktning ändras något i framtiden.”

Anders Gunneriusson, utredare Transportstyrelsen

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 7 maj 2023 Blir ju lite fånigt att…
  • 23 april 2023 Ja Tjalle - och det gäller…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.