Nästa artikel
Bilfrågan: Varför finns egentligen A-traktorer?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför finns egentligen A-traktorer?

Publicerad 9 februari 2023
Är det ett listigt sätt av Trafikverket för att hålla nere hastigheterna?, undrar en läsare.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Först ett konstaterande: många vägar byggs om, blir smalare och kompletteras med en bred cykel- och gångväg. Samtidigt har antalet A-traktorer formligen exploderat. Och inte vilka som helst. Det var länge sen jag såg en gammal ombyggd Volvo 240 ute på landsbygden. Nu är det Volvo XC90, Audi A6, BMW 5-serie samt en hel del stora amerikanska pickisar, företrädesvis i städerna. Samtliga körande i 30 km/tim. Hart när omöjliga att komma om.

Är det ett listigt sätt av Trafikverket för att hålla nere hastigheterna? Finns samma utveckling i övriga Norden och till exempel Tyskland och Frankrike?

Hur blev det så här?

Svar: För att göra lång historia kort: gång- och cykelvägar prioriteras högre nu på grund av klimat- och trafiksäkerhetsskäl.

När det gäller Epa-traktorn så var ju det från början ombyggda bilar som efter andra världskriget behövdes av lantbrukare. Nyregistrering av Epa-traktorer förbjöds 1975. Det ledde till protester och i stället infördes A-traktorn. Det finns ungefär 8 000 Epa-traktorer kvar, som måste besiktigas varje år. Det är unika fordon för Sverige och Finland. I Finland är högsta tillåten hastighet 60 km/tim men där krävs också ett körkort.

A-traktor är en svensk företeelse och får köras på AM-kort, i princip ett mopedkort. Fordonet är en bil (även lastbil) som efter modifiering kan klassas som en A-traktor. Föraren måste vara 15 år. Högsta tillåtna hastighet är 30 km/tim och antalet passagerare är begränsat till en, möjligen två personer. Och som du påpekar kan ungdomar åka omkring i riktigt flotta bilar när bagage och baksäte gjorts oanvändbart. Inte så underligt att det nu finns 20 000 stycken A-traktorer?

Mot bakgrund av det stora antalet olyckor med A-traktorer har Transportstyrelsen kommit med en rad förslag, exempelvis krav på bältesanvändning, tvåårig prövotid för körkort AM, samma krav på däck som för personbilar, åtgärder för att försvåra manipulation av maxhastigheten, och skärpt krav på avgasrening.

Med största sannolikhet kommer krav på förare och fordon inom kort att skärpas.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (26)

  • 11 februari 2023 Togga skrev: saabnisse skrev…
  • 11 februari 2023 saabnisse skrev: Vad har det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.