Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken värme är bäst i elbilen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken värme är bäst i elbilen?

Publicerad 6 februari 2023
Stolsvärme och rattvärme är betydligt effektivare än vanlig kupévärme.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Jag har en Skoda Enyaq 80X. När det är kallt ute och man önskar ”komfortvärme” i bilen funderar jag på vilket som är smartast, det vill säga drar minst energi? Är det att sätta värmeanläggningen på 20 grader eller att sätta värmen på 16 grader och stolsvärmen på lägsta effekt, eventuellt kompletterat med rattvärme?

Undrande Bengt

Svar: Det är verkligen en aktuell fråga! Och med en elbil vill man ju verkligen hålla ner elförbrukningen, särskilt när det är kallt. Så det här svaret är nog relevant för ägare av andra elbilar av andra fabrikat också. Vi ställde frågan till Skoda Sverige och där svarade man så här:

”Eftersom det krävs mer energi för att värma upp luft än till exempel en vindruta, stol eller ratt med direktverkande el är den generella rekommendationen för elbilar att man använder direktverkande el i stället för att sätta en högre temperatur i bilen. Men eftersom vi har en effektiv värmepump i Enyaq blir skillnaden inte lika stor och vi föreslår att man för kortare resor försöker utnyttja värmen i stolar, ratt och vindruta. För längre resor då man sitter still under lång tid riskerar man att få kalla ben och fötter och det blir mer motiverat att ha en högre temperatur i kupén. Det är också angeläget att förvärma bilen och därmed utnyttja elnätet i stället för batteriet för att få isfria rutor och en varm kupé.”

Hanna Storckenfeldt, pressansvarig, Skoda Sverige

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.