Nästa artikel
Tusentals fabriksnya Peugeotbilar fast – leveranserna dröjer
Nyheter

Tusentals fabriksnya Peugeotbilar fast – leveranserna dröjer

Publicerad 24 november 2022 (uppdaterad 24 november 2022)
Logistiska problem har skapat kraftiga störningar i leveranskedjan av fabriksnya bilar i Europa. En av de drabbade är Peugeot, som har uppskattningsvis 275 000 helt färdigbyggda fabriksnya bilar som ännu inte kunnat levereras till sina ägare.

Som Vi Bilägare tidigare berättat råder stora logistiska problem när det gäller nya bilar som ska vidare ut i Europa. Tidigare har rapporter om kaos vid fordonshamnar kommit. Nu kommer liknande rapporter från Stellantis-gruppen, som för närvarande har flera tusentals Peugeotbilar ofrivilligt i förvaring vid fabriken i Sochaux i östra Frankrike.

– Vi har allvarliga problem när det gäller att leverera färdiga fordon. Just nu har vi runt 4 000 färdiga fordon bara här vid fabriksanläggningen. De upptar stora delar av fabrikens parkeringsytor och vi tvingas även ställa dem utanför anläggningen för att få plats, bekräftar Jerome Boussard, styrelseledamot vid fabriken, för Automotive News.

Enligt uppgift har Stellantis lager av fabriksnya Peugeot-fordon ökat, från 179 000 bilar till omkring 275 000 exemplar i dag. Problemet är så omfattande att nya Peugeotbilar som väntar på leverans för stunden tvingas lagras fem mil bort från fabriksanläggningen.

Transportlogistiska problem

Som lök på laxen fylls leveransfältet på i rasande takt. Fabriken har meddelat att man kommer att fortsätta sin produktion av Peugeot 3008 och Peugeot 5008, i vilken takt framgår dock inte. Produktionskapaciteten är annars 1 100 fordon per dygn.

Problemen är flera, men bottnar alla i transportlogistiska frågor. Det råder liknande flaskhalsar vid fordonshamnarna, något som gör att problemet även spiller över på andra tillverkare. Tesla tillverkade exempelvis under det senaste kvartalet 22 000 mer fordon än de kunde leverera. Även deras bilar har fastnat i fordonshamnarna.

Den grundläggande orsaken är brist på kvalificerad personal, indirekt förare och lastbilschaufförer som kan sköta transport av bilarna.

Någon lösning ser inte ut att vara i nära sikte. Stellantis har vidtagit så pass drastiska åtgärder att de bett återförsäljare att själva hämta de bilar de beställt, direkt vid fabriksanläggningen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 24 november 2022 Det borde påverka deras…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.