Nästa artikel
Porsche bekräftar planer på eldriven flaggskepps-suv
Nyheter

Porsche bekräftar planer på eldriven flaggskepps-suv

Publicerad 20 juli 2022 (uppdaterad 20 juli 2022)
Cayenne är för närvarande störst i Porsches modellutbud. Det kan komma att ändras framöver.
Lyxmärket lockar med en ny kassako inför den kommande börsnoteringen.

Porsche planerar en ny, eldriven suv som ska ligga över Cayenne i modellhirearkin. Det bekräftade märkets vd Oliver Blume i ett uttalande på måndagen, enligt Automotive News.

Modellen, som för närvarande går under kodnamnet K1, kommer enligt honom bli en ”väldigt sportig tolkning av en suv”. Den ska produceras i tyska Leipzig från mitten av årtiondet, med teknik hämtad från sportbilen Mission R. Det innebär att den nya suven förmodligen får ett 920-volts elsystem för snabbare laddning, samt oljekylda elmotorer.

Nyheten kom under en så kallad kapitalmarknadsdag på måndagen, där Porsche delade med sig av sina framtidsplaner i syfte att locka till sig investerare inför företagets kommande börsnotering.

Med en ny, stor och dyr eldriven suv hoppas företaget kunna göra stora vinster och kopiera framgångarna de haft med Taycan, som nu säljer bättre än självaste 911.
– Vi riktar oss särskilt mot segmenten med högre marginaler och strävar efter att utnyttja nya försäljningsmöjligheter, säger Oliver Blume i ett pressmeddelande.

Porsche jobbar i uppförsbacke inför sin börsnotering. I och med de stora börsfallen det senaste året kan introduktionskursen komma att bli mycket lägre än väntat – enligt källor till Reuters kan de behöva nöja sig med en värdering på 60 miljarder euro. Vissa har tidigare värderat företaget till över 80 miljarder euro.

Porsche har flera elbilar på gång och siktar på att 8 av 10 bilar de säljer ska vara eldrivna efter år 2030. Den nästa elbilen på tur efter Taycan är en elektrisk efterträdare till Macan. Den skulle ha lanserats nästa år, men problem hos Volkswagengruppens mjukvaruavdelning har tvingat dem skjuta upp modellen. Enligt Oliver Blume kommer den nu i stället lanseras år 2024.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.