Nästa artikel
Volvo 140 blev en succé på sin tid
Backspegeln

Volvo 140 blev en succé på sin tid

Publicerad 10 april 2022
Lite Amazon, lite 240. Stilsäkra Volvo 140 var början till det moderna Volvo.

Klo-doff! Ljudet och den följande efterklangen när den tjocka dörren stängs om dig är lika bekant som doften av nyfallen snö eller smaken av insjö när du tar det första sommardoppet. Volvo 140 är en del av dig – sannolikheten att du inte har något som helst förhållande till modellen är mycket liten.

Om du inte haft en själv i familjen så var det kanske en studierektor som körde en beige 144, en mormor som rattade en mörkgrön 142 eller en kompis familj som drog husvagn med en orange 145.

Under åtta år såldes nästan 370 000 Volvo 142, 144 och 145 i Sverige. I dag finns bara omkring 25 000 kvar och endast en femtedel av dem var i trafik när vi kollade senast.

 

Värmereglage modell väckarklocksinställning är ett bekant inslag för den som smakat på 140 tidigare. Runda mätare modell GT, klocka och GT-ratt var extrautrustning.

Det var den 19 augusti 1966 som Volvo med 144 nummer 1, en svart 144S med overdrive och röd galoninredning, inledde en nästan åtta år lång och mycket framgångsrik tillverkning. Den distinkta formgivningen med markerade skuldror och tre sidorutor på varje sida var signerad Jan Wilsgaard och bröt kraftigt mot den mjuka stil som Amazonen och den nyss nedlagda 544 stått för.

Under skalet var dock mycket sig likt: framvagnen med dubbla tvärlänkar och skruvfjädrar var konstruerad precis som på Amazonen och bak satt en stel axel med längslänkar och Panhardstag. B18-motorn hade redan funnits i produktion i fem år och bjöd inte på några överraskningar.

Det var nu Volvo verkligen började uppmärksammas för sitt säkerhetstänkande, man kan säga att 140 var början till det moderna Volvo. Karossen uppvisade en mycket hög vridstyvhet och fram och bak fanns beräknade krockzoner. Trepunktsbälten var standard liksom skivbromsar både fram och bak.

Körupplevelsen påminner mer om Amazon än 240 som fick en helt annan framvagn och kuggstångsstyrning. Det är tryggt och stabilt och ganska bekvämt. Det går att komma långt i en 140 innan man blir trött i kroppen.

Volvo 142 DL 1971

Nypris: 22 100 kr.

Motor: Rak fyra med stötstänger. Volym 1 986 cm3. Max effekt 90 hk.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda med överväxel som tillval.

Mått & vikt: L 465/B 174/H 146 cm. Tjänstevikt 1 260 kg.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram dubbla tvärlänkar, krängningshämmare. Bak stel axel, längslänkar, Panhardstag.

Fartresurser: Toppfart 155 km/tim.

Förbrukning: 1,2 l/mil blandad körning.

Källa: Jan Ulléns Bilfakta 1971.

Livscykeln

1966 Den 19 augusti rullar Volvo 144 nr 1 av bandet. Står i dag på Volvo Museum. Grundmodellen har B18A-motor på 75 hk, Sport har B18B med dubbla SU-förgasare och  96 hk. Fyrväxlad manuell låda med överväxel som tillval eller automat.

1967 I maj visas tvådörrarsmodellen 142 S.

1968 Kombin 145 lanseras.

1969 får B20-motorn på 82 respektive 100 hk beroende på bestyckning. Tygklädsel ersätter galon.

1970 Den förhöjda 145 Express presenteras i augusti 1969 som 1970 års modell. Alla modeller får nackskydd fram som standard.

1971 Ny grill, nya skärmar med högre hjulhus och ändrade bakljus. 142 GL med läderklädsel och insprutningsmotor är ny för året.

1972 Infällda dörrhandtag. Inuti tillkom trätejp på panelen.

1973 års modell får en ny grill och andra framskärmar med tydligare blinkerslampor. Aktern ges nytt utseende. Ny instrumentering – adjö termometerhastighetsmätare!

1974 blir sista årsmodellen. Färggladare klädslar, större stötfångare, omarbetad bakvagn. I juni rullar den 1 251 371:a och sista vagnen ur 140-serien ut från fabriken.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 12 april 2022 Hade en -69 142, renoverade…
  • 11 april 2022 Ligger bakom en kompis i sin…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.