Nästa artikel
Volvo Duett blev mer användbar för varje år
Backspegeln

Volvo Duett blev mer användbar för varje år

Publicerad 30 januari 2022
Världens bästa Volvo bjuder in till en duett. Stäm in i refrängen och upptäck en helt ny harmoni i livet.

Hur många husrenoveringar har inte räddats av en knäande Duett? Hur många semesterplaner har inte blivit verklighet tack vare tillgången till firmans arbets-Volvo? Hur många brådstörtade prylräddningar har inte retts upp med hjälp av den tålige kamraten med dubbla bakdörrar?

Allt började 1949 när Volvo inledde produktionen av leveranschassin med front och drivlina från personbilen PV 444A. Behovet av smidiga och transportvagnar var stort och man hoppades på efterfrågan därefter. Tanken var att återförsäljaren tillsammans med externa karosstillverkare skulle tillverka påbyggnader efter kundens önskemål.

PV:ns mekanik placerades på en rejäl kryssförstärkt ram, bakaxeln fick lägre utväxling och hängdes upp i halvelliptiska bladfjädrar. Fronten fick en extra kromribba nedtill för att dölja att fronten var högre än PV:ns.

Oömt och okomplicerat, Duettens väsen speglas tydligt i inredningen. I denna -67:a
härskar originalskicket.

En rad olika karossmakare skapade skåpbilar, pickuper och även några cabrioleter med leveranschassiet som utgångspunkt. De första åren gick försäljningen lysande men 1952 hade Volvo 1 500 osålda chassin i lager och idén att bygga en egen kaross föddes.

Namnet Duett anspelade givetvis på att det var fråga om två bilar i en. En vagn som klarade både arbete och fritid. Ingenjörsbeteckningen lyder PV 445 och från 1960 när Duetten fick PV 544:s hela vindruta och instrumentpanel är det P 210 som gäller.

Skillnaderna mellan årsmodellerna är ganska små, rent generellt kan man säga att Duett blev mer och mer användbar för varje år som gick. De tidiga bilarna med tvåfärgad kaross och inredning i 1940-talsstil är kanske charmigast, men de var extremt lågt växlade och i princip omöjliga att marscha mer än 70–80 km/tim med.

Volvo P 210 Duett 1967

Nypris: 15 750 kronor.

Motor: Fyrcylindrig rak med stötstänger, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 778 cm3. Max effekt 75 hk DIN (85 hk SAE) vid 4 700 v/min. Max vridmoment 143 Nm vid 2 300 v/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad, helsynkroniserad ma-nuell låda.

Mått: L 440/B 160/H 168 cm. Vikt 1 200 kg. Tank 35 l.

Fjädring/hjulställ: Ram. Skruvfjädring fram, bladfjädrar bak. Fram dubbla tvärlänkar, bak stel axel. Dubbelverkande stötdämpare.

Bromsar: Trummor fram och bak.

Fartresurser: Toppfart 140 km/tim. Acc 0–100 km/tim 17 s.

Förbrukning: 1,2 l/mil blandad körning.

Livscykeln

1949 Leveranschassi PV 445 A med motor, växellåda, front och torpedvägg från PV 444. Beställaren får fixa en lämplig påbyggnad.

1953 PV 445 DH, Duett, levereras. PV 445 DS med täckt skåp och utan baksäte lanseras.

1955 PV 445 PH, personherrgårdsvagn, kommer.

1956 Den femribbade grillen (PV har fyra) ersätts med en gallergrill.

1957 Ny grill igen, med ett gyllene V placerat i mitten.

1958 Större och rektangulära bakljus, nya knappar och reglage.

1960 Äntligen hel ruta, 544:ans ratt och instrumentpanel och fyrväxlad låda. Beteckningen lyder nu P210.

1962 B18-motor med 75 hk SAE och 12-volts elsystem.

1964 Nya fälgar med ovala kylhål och mindre navkapslar.

1966 B18-motorn får 10 SAE-hästar till, totalt 85, tack vare ny Strombergförgasare.

1968 är sista årsmodellen i Sverige.

1969 Den sista Duetten lämnar bandet i Lundbyfabriken på Hisingen. 101 492 Duetter blev det, inklusive leveranschassin.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 30 januari 2022 Det var en bra laståsna, en…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.