Nästa artikel
”Dyrare tjänstebil handlar knappast om rättvisa”
Krönika

”Dyrare tjänstebil handlar knappast om rättvisa”

Publicerad 24 juli 2021 (uppdaterad 2024-03-14 13:57)
Att göra förmånsbilen dyrare handlar inte så mycket om rättvisa som om att ge högre skatteintäkter, enligt Erik Rönnblom.

Det här året inleddes med några rejäla råsopar mot bilägarna, framför allt mot de som har en tjänstebil, eller förmånsbil som det heter rent skattetekniskt. Att nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar och laddbara bilar försvinner hann ju inte mer än träda i kraft, förrän nästa höjning aviserades till 1 juli.

Tanken är att man ska utjämna skillnaden mellan att äga en bil privat och att nyttja den ägd eller leasad via sitt företag. Det handlar alltså om en rättvisereform! Eller…? Fler skattekronor blir det.

Nu ligger ju redan många sådana förmånsavtal fast. Men vad händer om intresset för en tjänstebil minskar? Då minskar även nybilsförsäljning och leasing och med det antalet lättare begagnade och mer klimatanpassade tjänstebilar som hamnar på privatmarknaden efter tre år. Bilar som vi andra är intresserade av att köpa istället för nytt.

Som förändringarna ser ut nu blir det också dyrt för den som verkligen kör många mil i tjänsten. Och om man tycker att det ligger en orättvisa i elbilens låga driftskostnader och bonusar, så kan man trösta sig med att den kommer att ”balanseras” med en kilometerskatt så att statskassans minus från den fossila bränsleskatten åter blir ett plus.

Men det har knappast med rättvisa att göra!

Läs också: Oväntade vändningen: Bakhjulsdriften gör comeback

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (170)

  • 5 augusti 2021 Nja Axa, det är nog ungefär…
  • 4 augusti 2021 Och jag tror det finns…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.