Nästa artikel
Forskarnas mål: Elbilar som kan laddas i farten
Nyheter

Forskarnas mål: Elbilar som kan laddas i farten

Publicerad 19 maj 2021 (uppdaterad 20 maj 2021)
Att kunna ladda elbilen i farten låter som en dröm – men forskare menar att det faktiskt är möjligt.
Med hjälp av högfrekventa elektriska fält menar forskare vid Cornell University att elbilar i framtiden ska kunna laddas utan att behöva stanna.
Trådlös kraftöverföring i sig ingenting nytt – att man kan överföra ström med hjälp av elektriska fält har varit känt ända sedan Nikola Teslas tid. Elektromagnetisk induktion används i allt från trådlösa mobilladdare till spisar. Det finns också flera företag som utforskar möjligheten att ladda elbilar med induktion när de står parkerade.

Drömmen vore dock om bilen kunde laddas under färd. Khurram Afridi, docent vid Cornell University i USA, tror att det kommer att vara möjligt i framtiden. Han tänker sig ett scenario där elbilar som börjar få slut på ström kan svänga över i en speciell laddningsfil på motorvägen, där batteriet kan laddas upp. Tekniken skulle identifiera vilka bilar som kör på den, och ägarna skulle sedan få en räkning hemskickad.

För att det här ska fungera går det däremot inte att använda magnetisk induktion. I en intervju med Business Insider säger Khurram Afridi att magnetfält kräver otymplig och dyr hårdvara som använder mer energi än den genererar.

Han har därför experimenterat med elektriska fält i stället för magnetiska – något som enligt honom tidigare har förbisetts på grund av att det är mer komplicerat och kräver högre frekvenser.

Skillnaden mellan magnetiska och elektriska fält är att elektriska fält uppstår mellan olika föremål med olika elektrisk laddning – det är, till exempel, det som gör att håret på huvdet kan stå upp när det är laddat med statisk elektricitet. Magnetiska fält uppstår i stället när laddningar rör på sig, till exempel när en ström går genom en kabel.
Afridi och hans medarbetare säger till Business Insider att de redan har gjort flera framsteg med tekniken och att de nu kan ladda bilar med en markfrigång på upp till 18 centimeter. De har också lyckats få bilar att ta emot full laddeffekt trots att de inte är helt linjerade med laddplattorna i vägen, något som annars är ett problem med trådlös laddning.

Men tekniken är trots det ännu långt från färdig. Ett av hindren är att ta fram komponenter som kan hantera de höga strömstyrkor som skulle krävas. Man behöver också utveckla omkopplare som kan hantera de höga frekvenser som krävs för att laddningen ska bli effektiv. Med den teknik de har nu tar det 4–5 timmar att ladda upp en mindre elbil som en Nissan Leaf, och för större bilar skulle det ta ännu längre tid.

Att bygga in de trådlösa laddarna i vägnätet i stor skala skulle också kräva enorma investeringar i infrastruktur.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.