Nästa artikel
Kravet: Sänk hastigheten i tätorter till 30 km/h
Nyheter

Kravet: Sänk hastigheten i tätorter till 30 km/h

Publicerad 5 maj 2021 (uppdaterad 6 maj 2021)
I sådana här miljöer går det alldeles för fort i dag, menar NTF.
Trafiksäkerhetsföreningen NTF skriver i en debattartikel att det är ”hög tid att införa 30 km/h som bashastighet i tätort”.

Det rapporterades nyligen att 2020 var det minst dödliga trafikåret någonsin i Sverige. Men Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, menar trots det att bashastigheten i svenska tätorter, som nu är 50 km/h, bör sänkas till 30.

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver föreningens generalsekreterare Marie Nordén att i genomsnitt 26 fotgängare och cyklister dödas av ett motorfordon i tätorterna årligen, och att ytterligare 1.400 skadas allvarligt.

Den siffran vill föreningen få ned genom sänkt hastighet. ”Risken för död eller skada är 70 procent större på en 40-väg jämfört med en 30-väg”, skriver de.

Sänkta hastighetsgränser skulle också främja den allmänna tryggheten i städerna, menar föreningen, och skriver att det ”är dags att börja prioritera de oskyddade trafikanternas säkerhet även om det i vissa fall kanske måste ske på bekostnad av bilisternas krav på framkomlighet”.

Artikeln uppmärksammar också att svenska bilister har liten respekt för hastighetsbegränsning i tätorter. Enligt NTF:s egna siffror håller 48 procent av bilisterna hastigheten på 40-väg, och ännu färre håller hastigheten på 30-väg. Därför föreslår NTF ombyggda vägar i tätorter som ”på ett naturligt sätt uppmuntrar till säkra hastigheter för motorfordon”

I dag är bashastigheten i tätorter 50 km/h. År 2017 föreslog myndigheten Trafikanalys att den ska sänkas till 40 km/h, men det förslaget har ännu inte drivits igenom.

År 2020 omkom 204 personer i vägtrafikolyckor under 2020, enligt Trafikanalys. Av dessa färdades majoriteten i bil, och den vanligaste hastighetsbegränsningen vid en dödsolycka är 70 km/h. Cyklister och gående stod tillsammans för 21 procent av dödsfallen.

 
 
 
 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.