Nästa artikel
Bilfrågan: Batteri på garanti?
Bilfrågan

Bilfrågan: Batteri på garanti?

Publicerad 4 maj 2021 (uppdaterad 4 maj 2021)
"Måste byta batteri – efter två år! Tycker det är för tidigt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har en Peugeot 3008 av årsmodell 2018, uttagen i november samma år. Nu måste jag byta batteri. Efter två år! Tycker det är för tidigt? Jag har varit kontakt med Peugeot som säger att batteriet är en förslitningsdetalj och inte täcks av bilens treåriga nybilsgaranti.
N. A.

Svar
Spontant håller jag med om att ett batteri borde hålla längre vid rätt skötsel. Men här är frågan vad garantin täcker eller inte. Och en garanti är ett frivilligt åtagande och därför kan säljaren ange vad den omfattar eller inte. Batteriet kan vara undantaget i nybilsgarantin, eller ha en kortare garantitid. Oftast omfattas inte ”förslitningsdetaljer” alls. Enligt Konsumentköplagen har konsumenten däremot rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köp. Men om ett fel inte reklameras inom sex månader anses det inte som ursprungligt och efter sex månader ligger därför bevisbördan på köparen att kunna visa att felet fanns från början. Det är kanske inte aktuellt i detta fall, utan snarare att göra troligt att man skulle kunna förvänta sig att ett bilbatteri ska hålla längre. Så bilägaren bör kontrollera garantivillkoren och sedan om bilen fungerar som den ska – att generatorn laddar korrekt och om batteritillverkaren anger någon förväntad livslängd. Batteriers livslängd tenderar att bli allt kortare främst beroende på allt fler stora förbrukare och att batteriet ofta får kort tid på sig att återladdas.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.