Nästa artikel
10 viktigaste teknikerna i nya bilar
Nyheter

10 viktigaste teknikerna i nya bilar

Publicerad 9 december 2019 (uppdaterad 9 december 2019)
Brittiska bilsäkerhetsorganisationen Thatcham Research har listat de mest betydelsefulla tekniska innovationerna som gjorts på sistone.
Det är på uppdrag av brittiska konsumenttidskriften What Car? som Thatcham Research tagit fram tio nominerade till priset Technology Award. Urvalet består av de mest intressanta framtidsteknikerna i nya bilmodeller.

Vinnaren avslöjas i mitten av januari 2020 och här är de som har chans att vinna:

 

BMW:s "svarta låda"

Integrerade kameror i bland annat 3-serien, 7-serien, 8-serien samt suvarna X5, X6 och X7 spelar in rörligt material från olika vinklar. Vid händelse av en olycka spelas 20 sekunder före och efter incidenten in och sparas automatiskt som bevismaterial. 
– Dashcams är mycket populära bland förare och försäkringsbolag som bevis vid kollisioner. Denna trendsättande teknik från BMW gör det möjligt för förare att motbevisa falska påståenden, säger Matthew Avery, forskningschef på Thatcham Research, som också tror att fordonsinformations kommer att bli allt viktigare i takt med att automatiserad körning införs. 

 

 

Hyundais centrerade krockkudde

Airbagen som löses ut från mittkonsolen mellan föraren och framsätespassagerare vid sidokrock reducerar risken för huvudskador som orsakas av att kroppen kastas i sidled. Tekniken finns bland annat i Kona, Santa Fe och Nexo.  
Enligt Thatcham Research orsakas 20 procent av de dödsolyckorna eller de med allvarliga skador av krocken mellan förare och passagerare i framsätet och de kallar innovationen för ett stort steg inom passiv krocksäkerhet.    

 

Mazdas förarövervakning

I Mazda3 och CX-30 används infraröd kamera tillsammans med LED-teknik för att följa förarens ögonrörelser, blinkningar och ansiktsuttryck och på så sätt avgöra om personen bakom ratten är alert och håller blicken på vägen. 
– Vi tror att DMS (Driver Monitoring System) är nästa stora grej inom säkerhet. Att Mazda gör denna nya teknik tillgänglig på ett prisvärt fordon är berömvärt, summerar Matthew Avery. 

 

 

Mercedes ruttbaserade hastighetsanpassning

I A-klass och många av dess Mercedessyskon använder sig den adaptiva farthållaren av kartdata för att automatiskt sänka fordonets hastighet när man närmar sig kurvor, rondeller eller korsningar. Tekniken beskrivs som ett steg framåt i assisterad körning. 

 

 

Porsches 800-volts-arkitektur 

Elbilen Taycan har ett elsystem med dubbelt så hög spänningsnivå än i andra elbilar. Det betyder snabbare laddning, bättre acceleration och svalare driftstemperaturer. 
– Batteritekniken har varit ett hinder för den breda användningen av elfordon. Porsches innovation kommer att förbättra användbarheten och hjälpa till att övervinna fler människor till fördelarna med elbilar, säger Matthew Avery.

 

 

Range Rovers videobackspegel

I nya Evoque sitter en bakåtriktadkamera i fenan på taket, vars bild kan visas i innerbackspegeln, istället för den vanliga spegelbilden.
I en värld av alltfler högbyggda suvar, vars konstruktion innebär begränsad visuell överblick tycker juryn att det är bra att biltillverkaren använder sig av sätt att uppnå bättre runtom-sikt.  

 

 

Subarus förarövervakning

Precis som Mazda har även Subaru ett system som håller koll på förarens vakenhet. Med hjälp av kamera kan bilen upptäcka om blicken vandrar iväg eller om den bakom ratten håller på att somna och skicka ut en varning. 
– Detta hjälpsamma system håller inte bara dig uppmärksam under långa resor utan kan också identifiera enskilda förare och förinställa komfortsystem därefter och skapa en mer sömlös integration av föraren i fordonets arbetsmiljö. Bilen känner dig i princip som en individ och är redo för dig när du kommer in, säger Matthew Avery.

 

 

Volkswagens V2X-kommunikation

Åttonde generationen av Golf utbyter väginformation med alla uppkopplade fordon inom 800 meter, oavsett bilmärke. Bilen kan också ta emot information i realtid från trafikljus. Juryn kallar Volkswagens innovation ett steg i att demokratisera bil-till-bil-system och hjälpa till att sprida uppgifter om rådande trafiksituation och eventuella faror. 

 

 

Volkswagens nödhjälpsfunktion

På motorvägskryssaren Arteon finns ett system som på ett säkert sätt kan stanna bilen om föraren förlorar medvetandet. Det görs med hjälp av adaptiv farthållare, parkeringshjälp och filhållningsassistent. Innan bilen vidtar åtgärder försöker den väcka föraren med pulserande inbromsningar, rattrörelser och varningsljud. Även här anser juryn att tekniken är viktig för framtidens självkörande bilar.  

 

 

Volvos Androidbaserade infotainmentsystem

Elbilen XC40 Recharge kommer att ha Googles gränssnitt Android i sitt infotainmentsystem. Googletjänster som Maps, och Assistant är inbyggt och möjlighet finns att ladda ner fler appar, samtidigt som uppkopplingen håller mjukvaran uppdaterad. 
– De stora IT- och teknikföretagen gör betydande intåg i bilvärlden. Den här tekniken gör att din bil kan uppdateras "Over the Air", precis som din mobiltelefon, med programuppdateringar, korrigeringar och nya funktioner. Det banar också vägen för större funktionalitet inom röststyrning, som när den introduceras effektivt kommer att minska förarens beroende av potentiellt distraherande pekskärmar och kontroller, säger Matthew Avery på Thatcham Research.

Diskutera: Vilken teknik tror du kommer att bli mest betydelsefull i nya bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.