Nästa artikel
Mercedes A-klass och B-klass får sladd
Nyheter

Mercedes A-klass och B-klass får sladd

Publicerad 20 augusti 2019 (uppdaterad 20 augusti 2019)
Biltillverkaren utökar sitt utbud av laddhybrider.
Det elektrifierade bilsortimentet hos Mercedes växer. Senaste tillskotten är A-klass och B-klass, som under motoralternativen A 250 e och B 250 e kombinerar en 1,33-liters, fyrcylindrig bensinmotor med en elektrisk motor. Sammanlagd effekt blir 218 hästkrafter och 450 Newtonmeter i maximalt vridmoment.

Räckvidden på enbart el är enligt körcykeln WLTP upp till 6,7 mil. Elen lagras i ett 150 kilo tungt litiumjonbatteri på 15,6 kilowattimmar. Det sitter under baksätet och Mercedes säger att lastutrymmet inte ska ha påverkats nämnvärt.

 
Det går att ladda antingen med växelström (AC) i laddbox eller likström (DC) i snabbladdare. Som exempel berättar Mercedes att det tar en timme och trekvart att ladda från 10 procent till 100 procent via en laddbox på 7,4 kW. Via snabbladdare fylls batteriet på från 10 procent till 80 procent på ungefär 25 minuter. 

Laddluckan sitter ovanför höger bakhjul, på andra sidan om bilen sitter luckan för påfyllnad av bensin.

A-klass och B-klass som laddhybrid kan beställas nu och introduceras senare under året. Priserna i Tyskland startar på lite under 37.000 euro, vilket motsvarar ungefär 400.000 svenska kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes A-klass och B-klass?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.