Nästa artikel
Provkörning: Suzuki Jimny (2019)
Provkörning

Provkörning: Suzuki Jimny (2019)

Publicerad 25 juni 2019 (uppdaterad 24 januari 2022)
I en värld där bilarna blir bekvämare och större för varje generation håller Suzuki Jimny stilen. Rambyggd, kort hjulbas och självsäkert kartongkantig kaross. Vi beger oss till Nederländerna för att avgöra om Jimny är mer terrängbil än discojeep.

Jamen men okej då – åk. Suckar redaktionschef Tommy uppgivet. Yippie! Fem månaders intensiv bearbetning för att tilldelas provkörningen av Suzuki Jimny har gett utdelning. 

I slutet av 80-talet fick jag lifta med en äldre släktings flickvän i hennes nya Suzuki Samuraj. Då bestod säkert fascinationen lika mycket av föraren som av den knasroliga karossformen. Några decennier senare har förare och Samuraj rullat vidare, men när fjärde generationen av kartongkantig Suzukijeep visades hösten 2017 fladdrade barndomsminnena upp och med ens blev Jimny årets intressantaste bil. Det dröjde nästan två år innan Jimny hittade till Europa, men den som väntar...  

Flaponk! Dörren går igen med ett plåtljud och en efterklang som skickar 80-talsvibrationer. Kupén är smal, om medpassageraren har slarvat med dörren är det inga problem att sträcka sig över och ”stänga om”. Vill vänster arm positionera sig i något annat än ”lodrätt körläge” bör man veva ned sidorutan. Ratten är justerbar men bara i höjd, stolen i längd. Begränsningarna till trots är körställningen inte oäven. Stolen är vettig men dynan är i kortaste laget. Takhöjden är utmärkt både fram och bak. Baksätet är tvåsitsigt, knappt det. Stolarna kan skjutas fram för att underlätta insteget men passagerarna behöver göra en uttalad fällknivsrörelse för att komma på plats. Hjulhusen stjäl bredd och sittpositionen blir förskjuten mot mitten. Vik ned de två ryggdynorna och baksätet blir bagageutrymme.

Lastavskiljningsgaller och andra nyttoorienterade utensilier är tillval. Instrumentpanelen är charmigt kantig. Med tanke på att provkörningsbilen redan hade 1 900 mil presstjänst bakom sig verkar den blanksvarta plasten förvånansvärt slitagetålig. Jag vrider runt startnyckeln – ja du läste rätt, nyckel – och instrumenten tänds upp i en modellhistoriskt korrekt orange nyans. 

"Utväxlingen på femte växeln är låg. Motorvägskörning är en plåga."

Jämfört med föregångaren har motorn blivit 17 hästkrafter starkare. 102 hästkrafter räcker för att Jimny ska kännas rimligt rask ur startblocken. Men 130 Nm i vridmoment är i tunnaste laget, ett intryck som förstärks av det korta kopplingsspelet. Det krävs en hel del tillvänjning för att köra bilen mjukt. Utväxlingen på femte växeln är låg. Motorvägskörning är en plåga. Dels för det massiva vindbruset runt A-stolparna, dels på grund av att motorn inte gör någon hemlighet av de 3 500 v/min som krävs för att nå 110 km/tim. Bränsleförbrukningen är i högsta laget: 7,8 l/100 km. Det kryddar fordonsskatten med en ansenlig mängd malus. Årsskatten de tre första åren är cirka 5 500 kronor.  

Hög hastighet på asfalterade vägar är inte Jimnys paradgren. 21 centimeter markfrigång, ramchassi med stela axlar fram och bak samt mjuk fjädersättning gör att karossen kränger friskt genom böjarna. Den korta hjulbasen ger knixig gång över vägbulorna. Ett missat fartgupp och bilen tar av ett getsprång över ojämnheten. Någon styrkänsla värd att nämna finns inte. Utväxlingen är 4,2 rattvarv mellan fulla hjulutslag. 

Provkörningsrutten leder till en terrängbana. Att växla från bakhjulsdrift till fyrhjulsdrift görs manuellt, manövern kan göras i upp till 100 km/tim. Kombination av kort och smal kaross, ett hjul i varje hörn och lågväxel innebär att Jimny klättrar över hindren som om var dag vore den sista. Utför de brantaste backarna reglerar ”Hill Descent Control” bromsingreppet så att föraren kan koncentrera sig på att styra.   

Euro Ncap har krocktestat Jimny, resultatet blev ett trestjärnigt totalbetyg. I Sverige kommer autobroms (bromsar även för fotgängare), vingel- och trötthetsvarnare samt trafikskyltsingenkänning att vara standardutrustning.  

Jimny börjar på 189 900 kronor. Suzuki räknar med att 70 procent av köparna kommer att välja till ”Inclusivepaket” för 15 000 kronor. Paketet ger bland annat LED-strålkastare, eluppvärmda sidospeglar, klimatanläggning, telefonspegling samt navigator. Den sistnämnda lämnar en hel del att önska både vad gäller presentation och precision. Övriga fabriksmonterade tillval är fyrväxlad automatlåda (15 000 kr) samt metalliclack (5 500–7 900 kr). 

Jimny har uppenbara brister i komfort, säkerhet och sett till sin storlek låg miljöambition. I överflöd finns däremot något som det råder kronisk brist på i dagen bilfauna: karaktär och charm. I mina ögon är Jimny tuff och tålig som en tussilago. Jag är inte ensam om att falla för den kavata uppsynen. Närmare 1 000 svenskar har anmält sitt intresse för bilen och årets tilldelning på drygt 150 bilar är redan såld. Beställer du bilen i dag levereras den lagom till våren 2020. 

FAKTA Suzuki Jimny 

Pris, från kr: 189 900.  
Svensk lansering: Nu, leveranserna böjrar till sommaren.   
Mått, cm: L 365/B 165/H 172. 
Bagagevolym, l: Upp till 377 liter.  
Tjänstevikt, kg: 1 170, max dragvikt 1 300 kg.  
Motor: Längsmonterad fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Volym 1 462 cm3. Max effekt 102 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 130 Nm vid 4 000 v/min.  
Kraftöverföring: Inkopplingsbar fyrhjulsdrift med lågväxel, femväxlad manuell växellåda.   
Prestanda: Toppfart 145 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 14,1 s.   
Deklarerad förbrukning:  
7,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 178 g/km. 
Konkurrenter: Lada Niva, Fiat Panda Cross 4x4, Dacia Duster, Jeep Renegade. Tematiska konkurrenter: Jeep Wrangler, Mercedes G-klass.  

Plus: Terrängegenskaper, smidig formfaktor, entusiastbil redan som ny. 
Minus: Buller, fjädringskomfort, säkerhet, förbrukning. 

Vad nytt? Skogstroll i nytappning.  
För vem? Upptäcktsresande med begränsad ekonomi. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.