Nästa artikel
Telefonnavigera med gratisapp
Test

Telefonnavigera med gratisapp

Publicerad 6 juni 2018 (uppdaterad 9 september 2019)
Att hitta rätt med hjälp av ett gäng satelliter i omloppsbana är onekligen smidigt. Men behöver man ett inbyggt navigationssystem i bilen eller ens en separat navigator?

Backa bandet cirka 25 år och minns hur det var när NMT-nätet började ersättas av GSM900 och man på allvar kan säga att yuppienallen började komma i var mans ägo. Förutom enstaka science fiction-författare var det nog ingen som kunde föreställa sig den uppkopplade teknikkraft som snudd på var och en av oss har tillgång till genom vår smarta telefon –evolutionen har gått så fort att vi nästan borde sätta ett r framför.

Varje form av GPS-baserad navigation har sina för- respektive nackdelar. Är den integrerad i bilen brukar hanteringen vara smidig med knappar och skärmar inom bekvämt räckhåll. Nackdelarna är att bilen helst ska vara såld i morgon för att det ska vara fullt modernt och den behöver inte bli speciellt gammal för att det inte längre ska vara möjligt att uppdatera kartdatabasen.

En separat navigator har fördelen att den är just separat och därmed flyttbar mellan olika fordon. Men ser man priset i relation till livslängden (inte hur länge den håller utan hur länge den är modern) är den bara nyanser bättre än det integrerade systemet.

 

Så har vi den smarta telefonen. Alltid i fickan, alltid uppkopplad, alltid redo. Vi har testat åtta appar som är gratis i sitt grundutförande, bra eftersom du kan prova dem innan du eventuellt köper till extra funktioner.

Smartphonen ger dig många olika navigationsappar att välja mellan, konstant tillgång till den senaste kartdatan samt i vissa fall möjlighet att enkelt använda sociala och interaktiva funktioner för ruttplanering och uppföljning.

Det sista är ett intressant argument för att använda telefonen. Många appar har den funktionen att man kan dela att det exempelvis är kö där man är. Andra användare får då sina rutter omplanerade automatiskt. Waze tar detta till sin spets och kallar sig för ”gemenskapsbaserad trafik- och navigationsapp” som ”delar trafik- och väginformation i realtid”. Fiffigt i högtrafikerade områden, knappast avgörande i glesbygd. Nackdelen är förstås att den sociala aktiviteten flyttar fokus från körning till appknappande, gott omdöme kring användandet är alltså synnerligen viktigt.

(Bild 1). Copilot dagtid.

(Bild 2). Copilot nattetid.

Copilot

Copilot startas första gången genom att man får välja karta att ladda ned, var noga med att välja rätt för det är enbart den första som är gratis. Appen är smidig att jobba med och gränssnittet är överskådligt. Det finns flera olika kartutseenden att välja mellan så det ska mycket till om man inte hittar ett som faller en i smaken. Enbart 2D är tillgängligt i basversionen, 3D kräver premium för 189 kronor som även ger röststyrning.

Karta: Hela världen
Offline: Ja
Köp: i app Ja
Pris: Gratis

Betyg: 3

(Bild 1). Eniro dagtid.

(Bild 2). Eniro nattetid.

Eniro Navigation

Eniro Navigation är tämligen kraftfull redan i standardutförande. Smidigt gränssnitt och tydlig grafik gör den lätt att arbeta med. Alla kartor är gratis, liksom 3D och röststyrning men det finns extrafunktioner att köpa till. Den mest intressanta kallas siktlinjeindikator vilket gör att man kan lägga telefonen vid vindrutan och låta skärmen speglas i glaset, en slags fattigmans Head up display för 50 kronor som dock enbart fungerar i mörker.

Karta: Sverige
Offline: Ja
Köp i app: Ja
Pris: Gratis

Betyg: 4

(Bild 1). Google Maps dagtid.

(Bild 2). Google Maps nattetid.

Google maps

Google Maps har inte oväntat en hel del trevliga extrafunktioner som satellitbilder och tilläggsinformation men är av samma anledning inte en fulländad navigator. Viss offlinefunktion finns, dock måste man ladda ner kartan innan och hela Sverige ryms inte inom ramen för vad som kan markeras för nedladdning (nästan hela Danmark ryms). Röststyrning och 3D-navigering ingår men i övrigt är det tunt med inställningsmöjligheter.

Karta: Hela världen
Offline: Delvis
Köp i app: Nej
Pris: Gratis

Betyg: 3

(Bild 1). Karta GPS dagtid.

(Bild 2). Karta GPS nettetid.

Karta GPS

Karta GPS är liksom övriga i grunden en gratisapp som går att uppgradera om man är villig att betala, dock är den dessutom reklamfinansierad vilket går att betala bort för 35 kronor. Kartan är tydlig, även i nattläge men zoom och 3D-funktionen lite bökig att komma tillrätta med. Alla kartor är gratis med finesser som fartkameror och trafikinformation kostar extra. För 30 kronor kan du få Trump-liknande röstguidning.

Karta: Hela världen
Offline: Ja
Köp i app: Ja
Pris: Gratis

Betyg: 2

(Bild 1). Maps Me dagtid.

(Bild 2). Maps Me nattetid.

Maps.me

Maps.me är en stilren och överskådlig app som innehåller viss reklam men i gengäld inte har några funktioner man behöver betala för. Kartdatabasen för hela världen är gratis och man väljer land för land vad man vill ladda ner. Den som gillar finesser som röststyrning, trafikinformation och fartkameror bör dock välja en annan app. Menyerna är lätta att förstå sig på och att markera en punkt i kartan att navigera till är föredömligt enkelt.

Karta: Hela världen
Offline: Ja
Köp i app: Nej
Pris: Gratis

Betyg: 3

(Bild 1). Scout dagtid.

(Bild 2). Scout nattetid.

Scout

Scout har en tydlig karta i både dag- och nattläge och kartan över Sverige är gratis. Det går att köpa till kartor för hela världen, trafikinformation samt fartkameror för 209 kronor som ett paket, annars kostar varje land 35 kronor. Menyerna är lite krångliga att komma underfund med och upplägget är inte helt igenom logiskt. Scout är den enda app vi lyckas få att krascha, dessutom vid flera tillfällen, vilket kan ställa till det i trafiken.

Karta: Sverige
Offline: Ja
Köp i app: Ja
Pris: Gratis

Betyg: 2

(Bild 1). Sygic dagtid.

(Bild 2). Sygic nattetid.

Sygic

Sygic är testets mest funktionsstinna app. Grundversionen är gratis och innehåller kartor över hela världen. För 229 kronor kan man köpa till trafikinformation och mer detaljerade 3D-kartor. Likt Eniro finns även en HUD-funktion samt Real View Navigation, vilket innebär att navinformationen stoppas in i det som kameran filmar i realtid, samt färdkamera. Menyerna är enkla att hantera och kartorna tydliga.

Karta: Sverige
Offline Ja
Köp i app: Ja
Pris: Gratis

Betyg: 4

(Bild 1). Waze dagtid.

(Bild 2). Waze nattetid.

Waze

Av alla appar i testet är Waze den som tar den sociala delen till sin spets, grunden i upplägget är att alla användare delar med sig av det som händer på vägen (till exempelvis kö eller olycka) för att underlätta för andra. Waze kräver en del tillvänjning men i menyn finns videos med utmärkta instruktioner. Då Waze bygger på uppkoppling kan den inte anses erbjuda offlinenavigation, även om det är okej att tillfälligt tappa kontakten.

Karta: Sverige
Offline: Nej
Köp i app: Nej
Pris: Gratis

Betyg: 3

SÅ GJORDE VI TESTET

Vi har kört med alla appar och bedömt hur väl de fungerar samt hur tydliga de är att arbeta med. Tänk dock på att vad som är lättarbetat också är en vanesak, därför är det viktigt att du själv provar (de är ju gratis!) och känner efter vilken som passar dig bäst.

Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra.
3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

ANVÄND MOBILEN LAGLIGT

Redan 2013 formulerades lagen så att mobilfipplande inte fick ”inverka menligt” på bilkörningen. Den lagen var trots goda intentioner att betrakta som tandlös då vad som var menligt inte definierades tydligt. Tolkningarna hos enskilda poliser gick isär och i princip var man tvungen att bli inblandad i en olycka för att det skulle klassas som menligt.

Från 1 februari i år är lagen skärpt och man får numera inte ens hålla telefonen i handen under körning, än mindre knappa på den. För att kunna använda telefonen som navigator krävs alltså en hållare.

LEVERANTÖRER

Samtliga navigationsappar finns att ladda ner från App Store eller Google Play beroende på om du har en Apple-produkt eller Android.

(Var vaksam på att vissa appar drar mycket datatrafik om det är så att du har ett abonnemang med begränsad mängd).

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.