Nästa artikel
Det här är svårast för självkörande bilar
Nyheter

Det här är svårast för självkörande bilar

Publicerad 19 oktober 2018 (uppdaterad 19 oktober 2018)
Euro NCAP har testat hur bra 10 bilmodeller är på att köra i autonomt läge. Bland annat visar det sig att det finns en övertro på Teslas autopilot.

Enligt krocksäkerhetsföretaget Euro NCAP:s konsumentundersökning tror 70 procent av de tillfrågade förarna att man idag kan köpa helt självkörande bilar. Så är inte fallet och Euro NCAP har därför bestämt sig för att ta reda på vad dagens autonoma system är kapabla till, i syfte att få bort konsumenternas förvirring. 

Man har jämfört system för motorvägskörning i 10 bilmodeller. Bilarna som testades var Audi A6, BMW 5-serie, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz C-klass, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla – och Volvo V60. 

I testerna provades bland annat den adaptiva farthållaren och dess förmåga att detektera när en bil skär tätt in framför från ett annat körfält. En annan funktion som sattes på prov var hur bra bilen höll sig centrerad i körfältet i en S-kurva. Det undersöktes också hur mycket hjälp föraren fick med att väja runt ett föremål i vägen. 

Resultaten i de olika delmomenten blev som följer:

Adaptiv farthållare
DS och BMW erbjöd låg nivå av assistans. Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan och Volvo hade en jämlik balans mellan förare och assistansssystem. Tesla riskerar en övertro på assistanssystemet då fordonet har den mesta kontrollen. 

Styrning
Även här löpte Tesla en risk och det var potential till att föraren är för beroende av systemet. När de testade bilarna möttes av ett potthål tilläts alla förare att styra tillsammans med systemet inkopplat, utom de som satt i Teslan. Teslas system tillåter inte föraren att avvika från körfältets centrerade bana och om föraren försöker styra kopplas självkörningen ur. 

Annat fordon skär av rutten
Det här visade sig vara det mest utmanande testet för bilarnas assistanssystem. Alla märken hade brister i detta delmoment. Kollisioner kunde bara undvikas om föraren aktivt styrde bort från problemen. 

Euro NCAP:s slutsater av testet är att:
  • Ingen bil på marknaden idag kan erbjuda full autonomi
  • Bilarna som säljs idag kan ha system för förarassistans, men det ska inte blandas ihop med autonom körning. Föraren är fullt ansvarig för att färden sker riskfritt. 
  • Om tekniken som finns används på rätt sätt kan den hjälpa föraren att hålla säkert avstånd, hastighet och stanna inom filmarkeringarna.
  • Systemen ska inte användas i situationer de inte är designade för och ska inte sett som ett fullgott alternativ för säker kontrollerad körning. 
  • Olika biltillverkare tillämpar olika nivåer av hur hög nivå av assistans som ges till föraren. 
–Budskapet från dessa tester är tydligt – bilar, även de med avancerade hjälpsystem, behöver alltid en vaksam och uppmärksam förare bakom ratten. Passiva och aktiva säkerhetssystem måste förbli tillgängliga i bakgrunden som en vital backup, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP. 

Se resultaten bil för bil i videoklippen nedanför.

Diskutera: Har du testat en bil med självkörande förmågor?
Nissan Leaf
Mercedes C-klass
Ford Focus
Hyundai Nexo
BMW 5-serie
Volvo V60
Audi A6
Toyota Corolla
DS 7 Crossback
Tesla Model S

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.