Nästa artikel
Provkörning: Hyundai i20 Active (2017)
Provkörning

Provkörning: Hyundai i20 Active (2017)

Publicerad 27 maj 2017
i20 Active är inte fyrhjulsdriven men markfrigången är höjd två centimeter till totalt 16.
Med svart plast och högre markfrigång förvandlas småbilen Hyundai i20 till i20 Active. En stark turbotrea lovar extra dragningskraft.
Hyundai saknar en kompakt småsuv i sin modellflora. För att utmana Renault Captur och Peugeot 2008 har småbilen i20 förärats svarta skärmbreddare, kraftfull takreling och 20 millimeter extra markfrigång. Resultatet är en tuff bil med rätt utstrålning. I den generiska småbilsklassen sticker i20 Active ut som en kaxig utmanare.

Det är utsidan som räknas för Active-versionen. Under skalet är allt sig likt. Någon fyrhjulsdrift finns inte att välja till och invändigt finns inget som avviker från vanliga i20. Förarmiljön är fotriktig och lättöverskådlig men kan knappast beskyllas för att vara designbejakande. Det betyder också att i20:s förtjänster med fina utrymmen och god körställning lever vidare.

"Samspelet mellan pedaler och motorstyrning är lika uselt som mellan Donald Trump och CNN."

Provbilen är den starkaste i i20-flottan: 1,0t med 120 hk. Den nya trecylindriga enlitersmotorn ger en förhoppning om karaktär och karisma till en i övrigt alldaglig körupplevelse – en i20 väljs inte för dess dynamiska kvaliteter. En liten turbotrea kan vara lustfylld, kultiverad och välljudande. Precis vad i20 skulle behöva.
Tyvärr är Hyundaimotorn inget av detta. Tomgångsvibrationerna är värre än en dieselmotor och ljudet under acceleration är ansträngt.

Samspelet mellan pedaler och motorstyrning är lika uselt som mellan Donald Trump och CNN. Addera en kraftlöshet vid tomgångsvarvet och 1,0t är svår att umgås med i stadsmiljö. Själva motorn är egentligen stark och dragvillig. Det är installationen i i20-modellen som sviker den.
 
Bränsletörsten bör också ses över. Förbrukningen under vår provvecka var inte småbilslåg. Räkna med strax över 6,0 l/100 km. Även listpriset hör till en större storleksklass. Active 1,0t 120 hk kostar 189 900 kr. Onödigt högt med tanke på att komforten är småbilsskral. Kupébullret är högt och i20 Active har fått ett styvare (läs: mer obekvämt) chassi för att motverka karosskrängning med den höjda fjädringen. Inte heller de stora 17-tumshjulen hjälper komforten. Vanliga i20 rullar nättare på vägen.
 
Kan du motstå suvflörten
är en i20 utan Active-tillägg ett betydligt bättre köp. Om inte finns i20 Active i en snålare 100 hk-version av samma motor med femväxlad låda och magrare utrustning från 159 900 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i20 Active?
Hyundai i20 Active 1,0t 120

Pris, från kr: 189 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 407/B 176/H 153.
Bagagevolym, l: 326–1 042.
Tjänstevikt, kg: 1 273
Motor: Trecylindrig bensinturbo, 998 cm3. Maximal effekt 120 hk vid 6 000 varv. Maximalt vridmoment 172 Nm vid 1 500–4 000 varv.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Dacia Sandero Stepway, Citroën C4 Picasso, Fiat Panda, Kia Soul, Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008, Suzuki Ignis.
 

Plus: Tuff design, utrustning, utrymmen, garantier.
Minus: Pris, komfort, förbrukning, okultiverad motor.

Vad nytt? Suvifierad småbil utan fyrhjulsdrift.
För vem? Den med mottot: så tuff som möjligt, så billigt som möjligt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.