Nästa artikel
Provkörning: Mazda CX-5 (2017)
Provkörning

Provkörning: Mazda CX-5 (2017)

Publicerad 14 maj 2017
Nya CX-5 har stramare och mer konsekvent design. Här med ny glittrig soul red crystal-lack.
Efter sex år presenteras nu CX-5 med ny kaross, uppdaterad interiör, infotainment och utrustning – men utan nyheter under huven.
Vid första anblicken slås jag av hur lite som skiljer nykomlingen från första versionen från 2012. Måtten är nästan desamma. Främsta skillnaden är att nya versionen är tre centimeter lägre. Det är vådan av att lyckas.CX-5 har sålt som smör och står för 25 procent av Mazdas försäljning – 1,5 miljoner bilar på sex år. Då tar det emot att rita om för mycket. Uppgiften blir istället att förfina det man har. Nya CX-5 har en svagt accentuerad bakåtlutande sidolinje och det slätare partiet nedanför midjan ger ett elegantare och mer konsekvent intryck. Lägre strålkastare och bakljus håller ihop utseendet bättre.

LED-ljus är för övrigt standard i nya CX-5. Den billigaste versionen med framhjulsdrivning och 165 bensinhästar ligger på 249 900. Överkomligt, men den är tydligen nära på ointressant i Sverige, nästan alla väljer dyraste alternativet, Optimum, med 175 dieselhästar och maxad utrustning!
 

"Styrningen känns härligt direkt och exakt, vilket ger bra vägkänsla. Viktigt på svenska vintervägar."

Den nya interiören ger ett gediget och elegant intryck och vid en provsittning i baksätet kunde jag konstatera att benutrymme och takhöjd gott och väl räcker till för vuxna.
Mittsätet har däremot inte lika lång sittdyna och där har man också en tunnel för drivningen till bakhjulen mellan benen, men ryggstödet är bekvämt, med möjlighet till att vinkla bakåt en aning. I Optimum har man dessutom eluppvärmt baksäte och ventilationsutsläpp i mittkonsolens bakkant.  Numera finns även en riktig vindrutedisplay i Optimum. Rattvärme och eluppvärmd nederkant av vindrutan finns som tillval.
 
Körpasset var dessvärre ganska kort, men det räckte till för att konstatera att styrningen känns härligt direkt och exakt, vilket ger bra vägkänsla. Viktigt på svenska vintervägar.
Fjädringen är ganska hårt satt men den ger ändå en dämpning i hårda vägskarvar. Stopp/start snabbas som tidigare upp med hjälp av att startenergi lagras i en superkondensator. Köregenskaperna är i stort som tidigare, kanske något skarpare.
 
Motorerna som erbjuds är fortfarande av första generationens ”SkyActiv” som kom 2012. Jag hade nog väntat mig lägre utsläpp, med hjälp av körprogram av ECO-typ, kanske genom del-elektrifiering och ett besked om när en helelektrisk bil sjösätts. Men på dessa frågor fick vi inga klara besked. SkyActive 2 lär vara på gång till 2018, möjligen också en bensinmotor med ännu högre kompression, 18:1, som inte behöver tändstift!

Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-5?
Mazda CX-5 2.2 DE AWD Optimum

Pris, från kr: 344 900.
Säljstart: Maj/juni 2017.
Mått, cm: L 455/B 184/H 168.
Markfrigång, cm: 20,0.
Bagagevolym, l: 477–1 585 + 35 l under lastgolvet.
Tjänstevikt, kg: 1 610.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 2 191 cm3. 175 hk vid 4 500 v/min, 420 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: AWD med sexstegad automat eller manuell vxl.
Prestanda: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 152 g/km.
Konkurrenter: Honda CR-V, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage, Nissan X-Trail med flera.
 

Plus: Pigga köregenskaper, bekvämt insteg, snygg design.
Minus: Inget nytt under huven –  till exempel en miljöklassad version.

Vad nytt? Kaross, interiör, förbättrad infotainment.
För vem? Den lilla aktiva familjen. 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.