Nästa artikel
Bilfrågan: Bör jag kolla kamkedjan på Saaben?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bör jag kolla kamkedjan på Saaben?

Publicerad 8 december 2020
"Köpte en Saab 9-5, säljaren sa att kamkedjan hade bytts vid 12 000 mil. Ungefär när behöver den på bytas igen?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har en fråga om kamkedja. Jag köpte en Saab 9-5, årsmodell 1999 för ett år sen. Då hade bilen gått 19 500 mil och säljaren sa att kamkedjan hade  bytts vid 12 000 mil. Nu har bilen rullat 20 800 mil. Ungefär när behöver den på bytas samt vad kan det kosta? 
Kristoffer P.

Svar:
Jag kollade med en allbilsverkstad som också är specialister på Saab. Det finns inget bytesintervall för kamkedjan på den här bilen. Men det har varit vissa problem orsakade av oilsludge på grund av vevhusventilationen. Blir oljan sliten så smörjer den också kedjan sämre. Balansaxelkedjan kan också spöka och föra oväsen. Det kan vara en bra ide att låta en Saabverkstad kolla dem och sträckaren. Viktigt är att hålla koll på oljan och inte slarva med byte. Det fanns säkert en anledning till bytet vid 12 000 mil. Pris varierar beroende på vad som behöver göras. Hör efter med din verkstad!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du bytt kamkedja?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-12-08 16:14
Tjalle

Det var - för en gångs skull - INTE miljömuppar - utan GM:s "beancounters" som bäddade för sludge.

#9 • Uppdaterat: 2020-12-08 18:12
saabnisse

Ok Tjalle, samma skrot och korn....

#a • Uppdaterat: 2020-12-09 07:13
Tjalle

Milkylainen: SCANIA!