Nästa artikel
Bilfrågan: Service två gånger per år?
Bilfrågan

Bilfrågan: Service två gånger per år?

Publicerad 12 november 2020
"Måste jag göra den? Försämras mina chanser för goodwill vid en eventuell reklamation?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Passat Variant med 190 TDI 4motion DSG som har rullat 4 300 mil. Gjorde en vanlig service med oljebyte med mera i januari. Nu larmar bilen om en inspektionsservice. jag ringer den lokala VW serviceverkstaden. Priset för inspektionsservicen är 1 950 kr. Dyrt tycker jag, för något som borde ingå i den vanliga servicen. Besikta bilen måste jag ju ändå göra. Måste jag göra inspektionsservicen? Försämras mina chanser för goodwill vid en eventuell reklamation? Eller räcker det att göra den vanliga servicen?
Peter

Svar:
Den här frågan har varit uppe tidigare, även angående någon av VW Groups andra fabrikat. Så vi bad om ett svar från importören: ”Den här bilen har ett servicekoncept som består av två delar. Dels har den ett flexibelt intervall på oljebytena men också ett fast intervall för inspektion. Oljebytena regleras med hjälp av en beräkningsalgoritm som tar hänsyn till antal kallstarter, tid och körsträcka. Det innebär att bilen kan indikera ett oljebyte i princip när som helst upp till 3 000 mil/2 år som är den övre gränsen. Vid oljebytesservicen så sker inga andra arbeten än oljebytet. Inspektionsservicen sker vid var 3000:e mil, eller vartannat år, beroende på vad som inträffar först, och innefattar alla övriga schemalagda byten och kontroller så som t ex pollenfilter, växellådsolja, bromsvätska m m. Det betyder att oljebytesservice och inspektionsservice sällan sammanfaller exakt. Däremot brukar våra verkstäder föreslå att de utförs vid samma tillfälle om differensen är inom ett par hundra mil eller ett par månader för att kunden ska slippa åka in igen. Det är riktigt att garantin inte är giltig om man inte genomför båda typerna av service.”
Marcus Thomasfolk, kommunikationschef
Volkswagen Sverige

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-11-12 09:27
johnkommentar

Eller så byter man olja/filter själv vare 1000 mil för ca 400 kr och 20 minuters jobb och skiter i resten...

#9 • Uppdaterat: 2020-11-12 10:05
hultarn

En bekant fick problem med kamkedjan i sin Tuaran, men VW ville inte ta det. "bilen har ju gått över en service" (märkesverkstad hela tiden)
Kruxet var bara att bilen var köpt hos VW och det vid försäljningen sades att den var "fullservad", och hon hade annonsen kvar där detta hävdades.
Då mjuknade VW-firman och de tog kostnaden....

#a • Uppdaterat: 2020-11-12 10:48
Styggavargen

Inspektionsservice är bara en "rip off", en påhittad sak som VW tycker ägarna skall göra för att kunna dra in mer pengar på service. Jag har kört min Skoda 7 år/12000 mil och har bara gjort en inspektionsservice.. den första, så min ursäkt var att jag inte riktigt förstod vad det handlade om förrän jag hämtade ut bilen ca 2000 kr fattigare.
När meddelandet kommer upp, åker jag till min lokala verkstad så tar de bort den på ca 1 minut och tar 0 kr betalt. Det är irriterande att se meddelandet.