Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Service två gånger per år?

Bilfrågan: Service två gånger per år?

Bilfrågan

"Måste jag göra den? Försämras mina chanser för goodwill vid en eventuell reklamation?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Passat Variant med 190 TDI 4motion DSG som har rullat 4 300 mil. Gjorde en vanlig service med oljebyte med mera i januari. Nu larmar bilen om en inspektionsservice. jag ringer den lokala VW serviceverkstaden. Priset för inspektionsservicen är 1 950 kr. Dyrt tycker jag, för något som borde ingå i den vanliga servicen. Besikta bilen måste jag ju ändå göra. Måste jag göra inspektionsservicen? Försämras mina chanser för goodwill vid en eventuell reklamation? Eller räcker det att göra den vanliga servicen?
Peter

Svar:
Den här frågan har varit uppe tidigare, även angående någon av VW Groups andra fabrikat. Så vi bad om ett svar från importören: ”Den här bilen har ett servicekoncept som består av två delar. Dels har den ett flexibelt intervall på oljebytena men också ett fast intervall för inspektion. Oljebytena regleras med hjälp av en beräkningsalgoritm som tar hänsyn till antal kallstarter, tid och körsträcka. Det innebär att bilen kan indikera ett oljebyte i princip när som helst upp till 3 000 mil/2 år som är den övre gränsen. Vid oljebytesservicen så sker inga andra arbeten än oljebytet. Inspektionsservicen sker vid var 3000:e mil, eller vartannat år, beroende på vad som inträffar först, och innefattar alla övriga schemalagda byten och kontroller så som t ex pollenfilter, växellådsolja, bromsvätska m m. Det betyder att oljebytesservice och inspektionsservice sällan sammanfaller exakt. Däremot brukar våra verkstäder föreslå att de utförs vid samma tillfälle om differensen är inom ett par hundra mil eller ett par månader för att kunden ska slippa åka in igen. Det är riktigt att garantin inte är giltig om man inte genomför båda typerna av service.”
Marcus Thomasfolk, kommunikationschef
Volkswagen Sverige

Kommentarer

#2
johnkommentar
2020-11-13 12:52

Originalservice, om man hatar sina egna pengar och verkligen vill bli av med dem....

#3
hultarn
2020-11-12 08:06

Kunden är ju inte tvungen att åka till dyra märkesverkstaden, det finns gott om mindre verkstäder som utför minst lika bra jobb, och till en lägre kostnad.

#4
EninenceN
2020-11-12 08:17

Min svärmor köpte en begagnad V70 2013 D3 förra året med god servicehistorik från Volvo.
En dag för några veckor sedan lämnade min svärmor in bilen för en vanlig oljeservice (19000mil) hos Volvo, allt frid och fröjd.
Dagen efter (!) hon hämtat bilen tvärdör bilen hem från jobbet.
Bilen bärgas till Volvo och det konstaterats att kamremmen hoppat. I och med att bilen servats rigoröst på Volvo beslutar dem om "Goodwill" och byter motor utan kostnad. Något som annars hade gått lös på ca 60 000kr. Fantastisk tur för min svärmor som annars behövts skrota bilen!

Ställer mig frågandes till om utfallet hade varit samma om bilen servats på mekonomen, autoexoerten, bosses bil och däck mm.

#5
hultarn
2020-11-12 08:26

Kamremsraset borde ju inte ens inträffat, hade Volvo verkligen gjort ett bra jobb vid senaste bytet?

#6
skarj
2020-11-12 08:56

Det enda som får mig att möjligen tro på den historien att Volvo (mer troligt säljaren) betalade för en ny motor är att bilen såldes med garanti och nybytt kamrem vid 18000 mil, samt att man hade tabbat sig när man gjorde bytet (alternativt att det missats, men såldes med info att den var bytt).

Givetvis hade ingen goodwill erhållits om den varit servad hos icke Volvo märkesverkstad.

Men som sagt, jag tror att det var säljaren och inte Volvo som fick ta smällen, pga eget slarv.

#7
Mattse
2020-11-12 09:01

Rådet är att alltid läsa på ordentligt innan man ingår ett avtal.

Det VWs kommunikationschef säger är inga hemligheter. Hur det ligger till med service, intervall, kostnad etc kan bilförsäljaren upplysa om innan avtalet skrivs under och köpet genomförs. Köps bilen begagnad är dessa uppgifter ett telefonsamtal bort till märkesverkstaden.

Se alltid till ta reda på allt om det du köper. Det är först när du som köpare har alla uppgifter som det går att göra bedömningen om det är ett bra köp eller inte. Så slipper det dessutom komma surt efteråt med frågor, funderingar och höga verkstadsnotor, som i detta fall.

#8
skarj
2020-11-12 09:04

Glömde att kommentera vad tråden faktiskt handlar om, VAG, en styggelse att dela upp servicen med en fristående inspektion, tror att alla känner sig lurade snarare än glada för detta system, bättre att ha en årlig service då. Varför dessa 2 rullande system som i praktiken kan göra att din bil ska in bara dagar efter senaste titten (med lite otur)? Snarast ett säljargument där det tillsynes endast är service vartannat år och verkar billigt i testar då inspektionen missas att räknas med. Själv tror jag att alla bränsledrivna motorer ska ha ett olje och filter byte var 1500 mil/år (här där temperaturen svänger vilt under året). Dumheter med längre intervall, om man inte vet med sig att man kör mycket "långmil" där motorn är varm större delen av dygnet, då är det antagligen OK att behålla oljan i fler mil, finns det anledning att chansa? Inte enligt mig, har man råd med bil, så har man absolut råd med ny olja och filter 1 gång/år.

#9
quattron
2020-11-12 09:15

När man läser försäkringsbolagets statistik över motorskador, hur många bilar finns där i toppen med ett 3000 mils serviceintervall? Oavsett fantastiskt fina oljor känns det skönt att köra in på service var 1500'e mil så ev. fel kan upptäckas i tid. Bilen kostar ju faktiskt ett antal hundratusen så en bra service känns inte speciellt tungt och lönar sej i längden.

#10
johnkommentar
2020-11-12 09:27

Eller så byter man olja/filter själv vare 1000 mil för ca 400 kr och 20 minuters jobb och skiter i resten...

#11
hultarn
2020-11-12 10:05

En bekant fick problem med kamkedjan i sin Tuaran, men VW ville inte ta det. "bilen har ju gått över en service" (märkesverkstad hela tiden)
Kruxet var bara att bilen var köpt hos VW och det vid försäljningen sades att den var "fullservad", och hon hade annonsen kvar där detta hävdades.
Då mjuknade VW-firman och de tog kostnaden....

#12
Styggavargen
2020-11-12 10:48

Inspektionsservice är bara en "rip off", en påhittad sak som VW tycker ägarna skall göra för att kunna dra in mer pengar på service. Jag har kört min Skoda 7 år/12000 mil och har bara gjort en inspektionsservice.. den första, så min ursäkt var att jag inte riktigt förstod vad det handlade om förrän jag hämtade ut bilen ca 2000 kr fattigare.
När meddelandet kommer upp, åker jag till min lokala verkstad så tar de bort den på ca 1 minut och tar 0 kr betalt. Det är irriterande att se meddelandet.

#13
Styggavargen
2020-11-12 10:56

Jag har inte råd med Volvo, hahhaha.. det är för dyrt med alla reparationer!. Min Skoda är fortfarande felfri efter 12000 mil... dock så visste inte ens Skoda själva när kamremmen skall bytas. Det pratas med om kontroller.. så det enda jag är lite rädd för på min bil är att kamremmen skall krångla faktiskt. Lösningen på detta problem blir att byta bort den nästa år och köpa en elbil.

#14
mso 1000
2020-11-13 06:34

Ja olyckligt och irriterande med dessa inspektions servicar som ramlar ut mellan oljebyten om man har otur med den det dynamiska oljebytena som beroende på körstil kan utfalla mellan 1500-3000 mil/Max 2år.
Men i mitt fall brukar dom göras samtidigt eftersom jag kör många mil per år.

Kostnaden totalt blir dock detsamma har jag sett genom några år.

Och kör man ny bil är det bara att gilla läget för garanti ska gälla och ev goodwill

#15
milkylainen
2020-11-12 13:05

VW är väl inte ensamma?
Min BMW är likadan typ. Oljeservice. Sen två dagar efter man kommit hem med den.
"Pling. Bakbromsar."... "#%¤#¤%
Tre månader senare....
"Pling. Frambromsar. Kan ni kolla det där också?"
"Nä det hann vi inte med. Du får boka ett nytt servicetillfälle."
"Men vi fyllde på spolarvätska. (För 100kr litern)" ... jävla humor.

Allt handlar bara om att generera intäktsströmmar till service.

#16
Roger Skagerström
2020-11-12 13:04

Det sistnämda stämmer inte riktigt. De gör vad de kan för att mjölka de goda VAG.

#17
Sabud
2020-11-12 17:31

Jag har köpt nya bilar de senaste 20 åren och bytt filter / olja efter 1500 mil samt luft och klimatfilter efter halva stipulerade tiden. Resultatet är att man är totalt ointresserad av att göra återstående service samt att garantin upphört. Nu ser jag det som ett `billigt pris´ att betala för att slippa en massa ` flukt-servicar´ till ingen nytta. Bränslefilter, bromsvätska och bromsbelägg klarar man också enkelt själv så vad är kvar att lämna till verkstaden? Har man en VAG kan man köpa licensierade verkstadshandböcker från KFZ-Verlag vilket jag gjort.

#18
Axa
2020-11-12 19:22

Har nu ägt några VAG-bilar och utifrån hur jag kör (mil per år) så brukar inspektionen och servicen hamna ungefär samtidigt. Ska jag in till verkstaden för inspektion och de får reda på att servicen inte ligger för långt bort så gör de naturligtvis en service.
För mig har det varit ett icke-problem.

#20
Styggavargen
2020-11-13 13:08

Axa, men du betalar pengar i princip helt i onödan för inspektionen eftersom besiktningen är nästan samma sak. Men visst, vill man göra det så det väl okej antar jag, men jag ser det som en ganska onödig extrakostnad som antagligen inte gör skillnad rent praktiskt (utan att sett rapporten för hur många fel de hittar på inspektionen). Om de hittar fel skulle jag tro det är ägarrelaterade problem som slitna däck eller trasiga glödlampor mm.

#21
Axa
2020-11-13 22:12

Stygga
Jag åker in för inspektion och får en service. Betalar gör jag genom ett serviceavtal, så egentligen spelar det ingen roll om det handlar om inspektion eller service.

Har man en äldre bil utan garanti finns det ju inget incitament för en inspektion, då kör man service enligt intervall.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.