Nästa artikel
Bilfrågan: Kort intervall för kamremsbyte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kort intervall för kamremsbyte?

Publicerad 7 oktober 2020
"Får inget riktigt svar på när kamremmen skall bytas. Har hört allt från 60 månader – 120 månader eller 12 000 – 18 000 mil." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har en Citroën Berlingo från 2015. Jag får inget riktigt svar på när kamremmen skall bytas (år eller mil). Har hört allt från 60 månader – 120 månader eller 12 000 – 18 000 mil. Tycker 60 månader låter lite. Fem år? Vill man behålla bilen ett tag blir det många kamremsbyten. Kanske smartare att byta bil.
Camilla S

Svar
Visserligen är byte av kamrem en dyr historia, 6-7 000 kronor på din bil har jag sett vid koll hos några fristående verkstäder. Men att byta bil är inte billigt det heller. Vi kollade kamremsbyte med en Citroënverkstad i Bromma där man upplyste oss om att bytesintervallet för den här motorn, 1,6 l dieseln, har ändrats. Byte av kamrem ska numera göras vid maximalt 16 000 mil eller högst 5 år.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-07 11:42
saabnisse

Det gäller att komma ihåg att kamremmen består av organiskt material och därför sätter tiden ofta en gräns före miltalet som bilen gått.
När de första kamremsmotorerna dök upp för snart femtio år sedan var det inte ovanligt med haverier före något år och före 4000 mil och som orsakade ventilsallad, men då gick ju oftast reparationerna på garantin!
Remmarna har dock blivit avsevärt bättre och det finns remmar som klarar lång tid utan att påverkas synbart.
Men det är samtidigt det stora problemet, remmen kan se ut som ny, men ändå gå av efter en kort tid!
Remdrift av kamaxeln är en bra konstruktion, men fördelarna ligger egentligen enbart låga kostnader i produktionsledet, för brukarna är det enbart en nackdel när det gäller bruksbilar.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-07 13:15
Styggavargen

Ringde Skoda centralt när inte min verkstad hade svaret på när kamremmen skall bytas på Octaiva III. Vi söker fortfarande efter svar...

#3 • Uppdaterat: 2020-10-07 23:23
Sören Berg

Ett svar som bara bygger på vad en märkesverkstad säger är ganska meningslöst. Sådant är lätt att kolla själv, frågaren har antagligen redan gjort det. Om man skriver till ViB vill man antagligen ha ett lite kunnigare svar, tex: Kan man på något sätt bedöma remmens kondition genom att inspektera den? Hur pass vanliga är kamremshaverier? Finns det någon statistik? Finns det några risker eller nackdelar med ett byte? Finns det remmar av olika kvalitet?

#4 • Uppdaterat: 2020-10-08 12:10
saabnisse

@ Sören Berg, Jo jag tror också att frågeställaren hade väntat sig ett fylligare svar, men när det gäller kamremmar är det svårt.
Man kan göra en okulärbesiktning av remmen och ser man sprickor i ytskiktet, eller någon form av skada är det givetvis en signal att omedelbart byta, men det förrädiska är att en rem som ser ut som ny är ingen garanti för hållbarhet, den kan gå av snart efter kontrollen. Och till skillnad från kedjetransmissioner som oftast slamrar när det är dags för byte, kan man inte höra något, en kamremstransmission går tyst även med skadad rem.
Men kamremshaverier är inte så vanliga och det beror främst på att verkstäder är mer noga att hålla serviceintervallen för byte och dels på att det är bättre material i remmen nu än för femtio år sedan.
Risker eller nackdelar med byte? Ja, det är väl endast den ekonomiska sidan, man kanske byter helt i onödan, den rem man nyss bytt kanske hållit ytterligare 10000 mil och den man nyss monterat för dyra pengar går av efter 5000 mil?
Och det är det som är det stora problemet med remmar, hur ska man kunna bedöma kvalitén?
Hur vet man hur den förvarats?
Remmen åldras även när den inte är monterad, den är färskvara och bör förvarats så mörkt och svalt som möjligt.

Kuggremmen är ett utmärkt transmissionsalternativ, men att använda den där den förorsakar ett totalt haveri om den går av visar att man helt struntar i de som drabbas, huvudsaken är att göra en så för tillfället ekonomiskt fördelaktig lösning som möjligt!

#5 • Uppdaterat: 2020-10-12 09:09
Erik Rönnblom

Jo, Sören. Nu var det ju just intervallet ägaren frågade efter. Och vi har fått ett antal frågor om det på Citroen- och Peugeotbilar. Därför finns fråga och svar på Bilfrågan. Kanske finns det fler som undrar. Vi kommer aldrig att ge oss på råd om hur en kamrem ska kunna inspekteras och om ägaren utifrån våra råd, kan bedöma den som ok eller inte. Den borde för övrigt kollas vid varje service. Statistik finns säkert hos respektive tillverkare och försäkringsbolag. Men det är tyvärr inget de delar med sig av till oss. Och vi har ju tagit upp problemet med kamrem ett otal tillfällen i Vi Bilägare. Risker vid byte finns naturligtvis, om det inte utförs korrekt, eller om man exempelvis frångår eventuell rekommendation att också byta vattenpump.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.