Nästa artikel
Porsches vinstmaskin: 160 000 rakt ned i kassan
Nyheter

Porsches vinstmaskin: 160 000 rakt ned i kassan

Publicerad 23 juni 2020 (uppdaterad 23 juni 2020)
Porsches klassiska modell är bilvärldens mest lönsamma, visar nya siffror.

Trots att Porsche numera i princip är ett suv-märke – försäljningen av Cayenne och Macan är högre än för någon av de andra modellerna – är det fortfarande den klassiska 911:an som är märkets flaggskepp.

Åtminstone när det gäller vinstmarginal. Tyska medier rapporterar att Porsche 911 är den serietillverkade bilmodell som har allra högst vinstmarginal och i genomsnitt tjänar Porsche hela 160 000 kronor på varje såld 911.

Läs också: Ferraris drömsiffra – som ingen annan kommer i närheten av

Anledningen är inte bara att Porsche 911 har en relativt hög försäljning för biltypen utan också att märket är världsmästare på att ta betalt för olika tillval och modeller som tillverkas i begränsad upplaga.

Ett av många exempel är kontrastsömmar i interiören som är sydda i en avvikande färg. Tråden kostar inte Porsche särskilt mycket och tillverkningen behöver inte anpassas, men ändå kan tillverkaren ta upp emot 30 000 kronor extra för besväret.

Porsche tillverkade knappt 35 000 exemplar av 911 under förra året, att jämföra med 92 000 exemplar av Cayenne och 99 900 exemplar av Macan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2020-06-23 18:23
Jarl Karlsson

Fast å andra sidan går nog vag back 10000 på varje såld golf

#5 • Uppdaterat: 2020-06-23 18:23
Jarl Karlsson

Fast å andra sidan går nog vag back 10000 på varje såld golf

#6 • Uppdaterat: 2020-06-23 20:03
N-iklas

Knappast, mycket mer påkostad än PSA förvisso, men nog snålas det under den fina "ytan" även hos VW.