Nästa artikel
Volkswagenchefen: Ser inte Tesla som något omedelbart hot
Nyheter

Volkswagenchefen: Ser inte Tesla som något omedelbart hot

Publicerad 24 januari 2020 (uppdaterad 24 januari 2020)
Herbert Diess erkänner att Tesla kommer bli en tuff utmanare – men tror också att Volkswagen kommer köra om. Och han skippar vätgasbilar helt.

2020 blir det viktigaste året på länge för Volkswagen. Efter dieselskandalen är det viktigt att lansera elbilen ID 3 enligt plan, och även om Volkswagen stött på problem med mjukvarubuggar är VW-chefen Herbert Diess övertygad om att tidplanen kommer hålla.

Det säger han i en intervju med tyska Frankfurter Allgemeine Zeitung, där han också avslöjar att han inte ser Tesla som "ett omedelbart hot". Däremot säger han sig vara "ganska säker" på att Volkswagen kommer kunna hålla jämna steg i utrullningen av nya elbilar och att ta fram nödvändig mjukvarukompetens.

– Men Tesla kommer också fortsätta växa snabbt och förmodligen bli den tuffaste utmanaren, säger Herbert Diess till tidningen.

Även till nyhetssajten Bloomberg säger Herbert Diess att han är "ganska optimistisk till att vi kan hålla jämna steg med Tesla och även köra om dem vid något tillfälle".

Skippar vätgasbilar

Framför allt när det gäller mjukvara ligger Volkswagen efter, erkänner koncernchefen. Därför ska Volkswagen nu upprätta en helt ny avdelning för att rekrytera nya utvecklare. Herbert Diess är tydlig med att det kan ha sina fördelar att vara en stor biltillverkare som snabbt kan skala upp produktionen.

– De kommande tre eller fyra åren kommer det visa sig vem som kommit längst när det gäller skalfördelar för elbilar – Tesla eller vi.

När det gäller elbilar har Volkswagen valt att satsa på batterielbilar medan koncernsyskonet Audi också experimenterar med bränslecellsbilar som tankas med vätgas. Det är dock inget för Herbert Diess: han tycker batterielbilar är "överlägsna" vätgasbilar eftersom verkningsgraden är högre.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-24 14:56
1

.

#2 • Uppdaterat: 2020-01-24 15:45
jørgenn

folkevogn ser ingen trussel fra Tesla, det er til at grine af , dieselgate har sat dem 11 år baglæns og på nuværende tidspunkt langt bagud toyota og Tesla...

#3 • Uppdaterat: 2020-01-24 18:19
Sabud2

Äsch, som USA håller på att strula med tullar och hot får nog Tesla bli kvar i USA och vi får nöja oss med alla våra fina bilfabrikat.
För min del räcker det och blir över ;)

#4 • Uppdaterat: 2020-01-24 18:36
GF

Tack vare Herbert Diess för skippar vätgasbilar :-)

#5 • Uppdaterat: 2020-01-24 18:46
Henrik M

Lite kul ändå att en av världens största tillverkare nu ser Tesla som en av de främsta utmanarna, inte så länge sen som de stora bara förbisåg Tesla som en dagsslända som snart skulle vara ute ur leken igen.....

#6 • Uppdaterat: 2020-01-24 19:10
saabnisse

Nåja, Tesla har nog ett stort försprång som det kommer några år att hinna ifatt.
Om man nu gör det?
När det gäller kvalitetskänsla gör man det säkert, Tesla är ju amerikanskt och det innebär ju lite lägre upplevd kvalite', men kanske inte i praktiken.

#7 • Uppdaterat: 2020-01-24 20:14
PREVIA

Och så här lät det 2018 hos VW.
”Nu kommer ett pressmeddelande där Volkswagen gör klart att bränsleceller har "enorm potential" för klimatsmarta fordon och erbjuder "stora fördelar" jämfört med batterifordon.”
Finns säkert fler biltillverkare än VW utan några egna vätgasbilar som tycker att batteribilar har högre verkningsgrad.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-24 21:07
guraknugen

”Finns säkert fler biltillverkare än VW utan några egna vätgasbilar som tycker att batteribilar har högre verkningsgrad.”
Verkningsgrad kan man mäta och räkna ut, det handlar inte om att tycka.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-24 21:32
2TT2

”De kommande tre eller fyra åren kommer det visa sig vem som kommit längst när det gäller skalfördelar för elbilar – Tesla eller vi.” Kommande elbilar från VAG (VW, Skoda och Seat) verkar bli nästan identiska, plus Audi och Ford som ska använda MEB-plattformen så lär dom ha stora skalfördelar men ack så tråkigt med dessa klonade bilar.

#a • Uppdaterat: 2020-01-24 21:49
PREVIA

Poängen med att batteribilar har högre verkningsgrad än vätgasbilar är väl att det vet alla redan, frågan är vad är problemet med sämre verkningsgrad är när många elprodusenter redan tidvis får betala för att bli av med elen man produserat och då är vi bara i början av ett stort produktionsöverskott av el enligt Energimyndigheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.