Nästa artikel
Bilfrågan: Vad ska jag anmäla vid export?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad ska jag anmäla vid export?

Publicerad 30 augusti 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
"Har kollat angående att sälja min bil till Norge. Vad behöver jag till exempel anmäla till tullverket?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har kollat lite angående att sälja min bil till Norge, en 2015 års Camaro coupe, V8, 6.2 liters, 2 200 mil, svensksåld. Jag kan såklart lägga upp en annons på en norsk sida och skriva att den hämtas i Göteborg. Men jag undrar vad behöver jag till exempel anmäla till tullverket? Köparen kommer ju att importera bilen och jag hörde att det kostar runt 50 000 kr. Men då en bil av den här typen kostar dubbelt så mycket i Norge jämfört med i Sverige så kan en norrman ändå vilja betala avgifter för import eftersom han/hon får bilen till ett bra pris i Sverige.
Johan Persson


Svar:
Det är mycket viktigt att göra rätt när man säljer en bil till utlandet. Annars finns risk för att du står kvar som ägare till ett fordon som du sålt trots att det inte längre finns i landet. Och så länge du står kvar som ägare är du skyldig att betala fordonsskatt och dessutom att ha en trafikförsäkring om fordonet inte är avställt.
Export av fordon till länder utanför EU ska anmälas på registreringsbeviset del 2 och undertecknas av registrerad ägare. Transportstyrelsen kräver denna anmälan om avregistrering på grund av export, en handling som visar att fordonet förts ut ur Sverige (exempelvis en tullhandling) samt fordonets samtliga registreringsskyltar.
Jag rekommenderar att du vänder dig till Transportstyrelsen och Tullverket och tar reda på alla nödvändiga steg. Information finns dels på Transportstyrelsens hemsida men också hos Tullverket. Från Tullverket tillkommer inga kostnader, men det är viktigt att exportanmälan görs innan bilen förs ut ur Sverige. På Tullverkets hemsida finns också information om hur du, om vissa villkor uppfylls, kan medverka till lägre skatt för den nya ägaren om frihandelsavtal finns mellan Sverige och exportlandet.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Dåligt svar.
Ni glömde att påpeka den faktor som gör att bilen är dubbelt så dyr i Norge.
Nämligen att det kostar ca 500.000kr i engångsavgift att importera en sådan muskelbil till Norge. Den baseras på CO2 utsläpp, NoX, Vikt och effekt.
Den som vill kan roa sig med att räkna på vad det kostar att importera valfri bil till Norge
https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/
Och sedan måste den som importerar bilen även betala Norsk moms på priset.
Då elbilar däremot är både befriade från engångsavgift och moms i Norge så är det lukrativt att importera sig en begagnad elbil från Sverige.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-30 17:18
V8-Power

Svaret är i praktiken: Ta reda på det själv!

#3 • Uppdaterat: 2019-09-11 21:44
Bilräven

Tack för idén om att kolla med Tullverket, för Transportstyrelsen är lika kass i svaret som VB - jag har försökt samma fråga till annat land utanför EU - ingen vet detaljerna förrän du står där..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.