Nästa artikel
Video: Här drar elektriska F-150 ett tåg på 567 ton
Nyheter

Video: Här drar elektriska F-150 ett tåg på 567 ton

Publicerad 26 juli 2019
Ford har gjort en elektrisk prototyp av sin populära pickup F-150. För att demonstrera bilens kraft har man låtit den bogsera ett tåg med tio vagnar.
Ford F-150 har varit den bäst säljande pickupen i USA i 42 år. Biltillverkaren har nu byggt en elektrisk prototyp av F-150 och för att demonstrera bilen styrka och vridmoment bjöd man upp till riktig skrytshow.

Inför ett gäng glada bilägare till den mer traditionella F-150 bogserade bilen ett tåg med tio vagnar längs en sträcka på cirka 300 meter. Därefter lastade man vagnarna med 42 stycken F-150 och gjorde om bedriften. Enligt Ford låg vikten på nästan 567 ton.

Diskutera: Vad tycker du om en elektrisk Ford F-150?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-26 07:42
Hackenbush

Bra, jag har länge funderat på hur jag skulle kunna bogsera tåg.

#2 • Uppdaterat: 2019-07-26 08:39
bgl

Bogserstroppen verkar vara typ spännband. Dom får vara glada att inget lossade eller brast, mycket kraft lagras i ett belastat spännband. Såg på 1970-talet ett försök att dra loss en Volvo 145 med lastbil + spännband. Spännbandet skars av på lastbilens slitna dragkrok och åkte in i fronten på Volvon. Bilen var precis nyköpt för 28000kr och reparationen kostade exakt hälften! Slutnotan hamnade hos lastbilsägarens försäkringsbolag pga det dåliga beslutet att dra med olämplig stropp. Alla var glada att bandet träffade fronten och inte gick genom bilens framruta.

#3 • Uppdaterat: 2019-07-26 09:06
saabnisse

Det är naturligtvis bra med en elektrisk F-150 för den som behöver den och vill och kan betala .
Men egentligen är det väl en fånig biltyp att göra batteridriven.
En annan sak är att det inte går åt så stor energi att flytta ett tåg på plan räls.

#4 • Uppdaterat: 2019-07-26 09:33
OpelTobbe

Fånig vet jag väl inte. Pickup bilar är ett måste i vissa yrken och vi kommer aldrig ifrån behovet av att ibland behöva flytta otympliga saker, framförallt på byggarbetsplatser. Det stora problemet är F150ns målgrupp. Söder amerikaner är inte direkt kända för att acceptera elektrifieringen av bilflottan. Där bor väl troligtvis världens största klimatförnekare i grupp.

#5 • Uppdaterat: 2019-07-26 10:51
Klarsynt

"Ford sold more than 1.075 million F-Series trucks globally in 2018, averaging a sale every 29.3 seconds. Lined bumper-to-bumper, F-Series trucks would stretch more than 4,000 miles – greater than the distance from Dallas to Honolulu."
Och medan vi sparar droppar så tackar resten av världen och tar emot - de bränner dem istället.
Vill man sedan transportera saker energieffektivt så bör det ske på räls. Ett tåg som drivs med el är 15 gånger mer energieffektivt än dito elektrifierat fordon på hjul. . .

#6 • Uppdaterat: 2019-07-26 13:01
pinjong

Bra ändå att man tar reda på vad som behövs för att ett elektriskt fordon ska klara att dra släp mm. Thumbs up Ford.

#7 • Uppdaterat: 2019-07-26 13:16
johafor

Kollade inte videon, men är det alltså på räls? Då är dragkraften inte imponerande, det går att dra åtskilliga ton med handkraft på räls. Min 5-årige son drog 1 ton med ett leende på läpparna på järnvägsmuséet i Ängelholm.

#8 • Uppdaterat: 2019-07-26 13:20
Henrik M

Klarsynt: och det är väl just därför det säljs så många som det är så bra att de nu äntligen ser till att elektrifiera även denna modell. Och sen de köpte in sig i Rivians plattform så kan den nog komma ganska fort med.

#9 • Uppdaterat: 2019-07-26 18:46
Hackenbush

Den amerikan som köper en elpickup kan man nog räkna på ena handens tumme.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.