Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf (2019)
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf (2019)

Publicerad 2 juli 2019
Volkswagen Golf.
Stänklappar finns och både bakre ljuddämparen och ändrören är rostfria. Men det finns en rostfälla. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Golfens kaross är helt av stålplåt, men grundkonstruktionen är vettig. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är de flesta skarvar väl tätade.

Balkarna under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel och de delar av underredet som inte täcks av sköldarna har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Stänklappar finns och både bakre ljuddämparen och ändrören är rostfria. Framför framdörren finns en framtida rostfälla i form av ljuddämpande skumgummi som kan suga åt sig fukt och vatten.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-02 12:35
Peter E

Japsen får bättra sig :-)

#2 • Uppdaterat: 2019-07-02 12:40
Pi

Mb600 - läser man det skriftliga omdömet så är det ju rätt klart att denna bil är bättre rostskyddad än de japaner som nyligen avhandlats.

#3 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Undrar om dom inte lika gärna kan anlita en Singoalla som siar om bilens kondition om tio år ?...,,...

#4 • Uppdaterat: 2019-07-02 15:08
Peter E

"Balkarna under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel" = Golf
"Rostskyddsbehandling i tröskeln men ingen annanstans bortsett från en gnutta vax i vissa hålrum" = Toyota
"…alla balkar saknar invändig behandling" = Mazda

Frågan är ju om ett antal år om man råkar ut för en krock vilken bil som bäst skyddar....

#5 • Uppdaterat: 2019-07-02 15:23
Axa

Det var väl ett försäkringsbolag som krocktestade äldre bilar. Har för mig att Golf klarade sig bäst då balkarna fortfarande var skyddande medan andra modeller klarade sig sämre pga sönderrostade balkar.

#6 • Uppdaterat: 2019-07-02 18:40
puttis

Mazda var ju det sämsta man läst om på länge. Det märket raderas ur min världsbild, rör icke skiten med 4 meter pinne.

#7 • Uppdaterat: 2019-07-02 18:59
Pi

Nåja - Toyota och Subaru lirade ju i samma icke-rostskyddsliga som Mazda - och det gör nog kanske numera Volvo också.

#8 • Uppdaterat: 2019-07-02 21:58
HT19

Tyskarna vet hur man rostskyddar tillskillnad mot Toyota

#9 • Uppdaterat: 2019-07-03 06:28
stonebreaker

Rosttest 2 år i rad ... på förekommen anledning eller? Dessutom identiskt resultat!

#a • Uppdaterat: 2019-07-03 11:19
Simon no1

Antingen har Toyota plötsligt gjort världens blunder med nya Corolla eller så är det något som är galet i dessa bedömningar, för som det varit under åren så ser man oftast mer rost på VW än på Toyota, ny har VW fått nästan toppbetyg igen medans Corollan nästan får bottenbetyg, något är märkligt

Förr rostade obehandlad plåt hål på efter 3 år, nu lämnar man 12 års garanti så det måste finnas något som inte dessa bedömningar klarar av att finna

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.